درباره

حسابداری حسابرسی موسسات شرکتها وسازمانها


این وبلاگ درسال۱۳۸۶جهت استفاده علاقه مندان به رشته حسابداری تهیه شده است.

دسته بندي ها

جستجو

لينک هاي روزانه

برچسب ها

امکانات


جهت خريداينترنتي جزوات آموزشي ازحساب پاک روي همين لينک ضربه بزنيد

*********************----------------------*****************

 

آموزش تصویری ارسال لیست مالیات حقوق در سامانه 

آموزش تصویری ارسال لیست مالیات حقوق

دوستان خوبم سلام. همان طور که مطلع هستید سازمان امور مالیاتی، به جهت آسان شدن دریافت اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق و رضایت مودیان محترم مالیاتی همچنین به جهت کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان، سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق را در دسترس قرار داده‌است. در این مطلب می‌خواهیم نحوه ارسال لیست مالیات حقوق در سامانه جدید مالیات را به صورت تصویری همراه با مثال برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب  مخفی 

۱ سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی چیست؟

۲ مراحل ارسال لیست مالیات حقوق به صورت الکترونیکی

۳ مثال ثبت حقوق بگیر جدید در سامانه مالیات بر حقوق

۴ محاسبات حقوق مرداد ماه سال ۹۹ نیروی جدید مربوط به مثال

سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی چیست؟

طبق ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم، پرداخت‌کنندگان حقوق مکلف‌اند، مالیات حقوق خود را طبق مقررات ماده ۸۵­ این قانون محاسبه و کسر و‌ تا پایان ماه بعد به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه‌های بعد فقط ‌تغییرات را صورت‌دهند. در این سامانه اطلاعات پرداخت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان حقوق و میزان حقوق و مزایای پرداختی و مالیات مربوط به آن به صورت فایل الکترونیکی از مودی دریافت می‌شود.

طبق تبصره ۱ ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم، در مورد پرداختهایی که از طرف غیر از پرداخت کننده اصلی حقوق به اشخاص حقیقی، به عمل می­‌آید، پرداخت­ کنندگان مکلفند هنگام هر پرداخت، مالیات متعلق را با رعایت معافیت­‌های قانونی مربوط به حقوق به جز معافیت موضوع ماده(۸۴) این قانون، به نرخ مقطوع ده درصد(۱۰%) محاسبه،کسر و حداکثر تا پایان ماه بعد با فهرستی حاوی نام و نشانی دریافت­‌کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل، پرداخت کنند و در صورت تخلف، مسئول پرداخت مالیات و جریمه‌های متعلق خواهندبود.

طبق تبصره ۲ ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم، پرداخت­‌های دانشگاهها، مراکز و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه­‌های علوم،تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر موسسات آموزشی و پژوهشی قانونی دارای مجوز رسمی از وزارتین فوق‌­الذکر می­‌باشند، به اشخاص حقیقی اعم از کارکنان و غیر کارکنان خود در قالب حق‌­التدریس مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد(۱۰%) و حق­‌التحقیق، حق پژوهش و قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی مشمول مالیات مقطوع به نرخ پنج درصد(۵%) با رعایت سایر احکام مقرر در تبصره(۱) خواهدبود.

این مطلب را هم بخوانید:  اظهارنامه‌های ارزش افزوده در سازمان امور مالیاتی چگونه رسیدگی می‌شوند؟

لیست مالیات حقوق را به دو صورت آنلاین و آفلاین می‌توان تهیه کرد. در روش آفلاین باید اطلاعاتی که در نرم افزار‌ salary وارد شده را در سامانه تسلیم مالیات حقوق بارگذاری کنیم. در این مطلب قصد داریم روش آنلاین ارسال لیست مالیات حقوق را برای شما دوستان عزیز توضیح دهیم. لازم به ذکر است روش آفلاین، نرم افزار salary در مقاله آموزش تصویری ارسال لیست مالیات حقوق در نرم افزار توضیح داده‌شده‌است.

مراحل ارسال لیست مالیات حقوق به صورت الکترونیکی

  1. ابتدا وارد سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی شده و بر روی گزینه فهرست مالیات حقوق الکترونیکی کلیک می‌کنیم.

 

سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی

۲. سپس بر روی ورود به سامانه جدید تسلیم مالیات حقوق کلیک می‌کنیم. هم‌چنین می‌توانیم به جای انجام مرحله ۱ و ۲، به صورت مستقیم به سایت http://salary.tax.gov.ir مراجعه‌ کنیم.

ورود به سامانه تسلیم لیست مالیات بر حقوق

۳. با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور وارد پرتال خود شوید. توجه داشته باشید نام کاربری و کلمه عبور بعد از ثبت نام در سازمان امور مالیاتی به صورت نامه محرمانه برای شرکت ارسال می‌شود.

نام کاربری و کلمه عبور سامانه مالیات حقوق

 

۴. با انتخاب فهرست حقوق و سپس انتخاب فهرست حقوق جدید می‌توانید نحوه ثبت لیست را مشخص کنید. اینجا  فیلد‌‌های مربوط به ماه، حوزه مالیاتی، نوع لیست و نام لیست را تکمیل می‌کنیم.

فهرست حقوق جدید در سامانه مالیات بر حقوق

  • نام حوزه مالیاتی که به صورت پیش‌فرض وجود دارد را انتخاب می‌کنیم.
  • نوع لیست شامل اصلی، الحاقی و اصلاحی است که در صورتی که بار اول در ماه مذکور اطلاعات را ثبت می‌کنید،گزینه اصلی انتخاب می‌شود.
  • در صورتی که اشتباهاتی در لیست ارسال شده داشته باشیم و بخواهیم آن را اصلاح کنیم، گزینه الحاقی را انتخاب می‌کنیم.
  • در صورتی که فایلی که قبلا ارسال کردیم که ثبت نهایی هم شده به صورت کلی اشتباه باشد از گزینه اصلاحی استفاده می‌شود. با انتخاب گزینه اصلاحی، اداره مالیاتی کلیه اطلاعات ارسالی قبلی را باطل تلقی کرده و فایل جدید را مدنظر قرار می‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید:  جریمه غیر قابل بخشش اشخاص حقیقی چیست؟

آموزش تصویری لیست مالیات بر حقوق 5

 

فرض کنید لیست مالیات حقوق ماه قبل به صورت آنلاین ارسال شده، پس در اینجا نحوه ثبت لیست را کپی از ماه قبل انتخاب می‌کنیم. و در قسمت نام فهرست، فهرست حقوق ماه قبل را انتخاب می‌کنیم.

۵. سپس به فهرست حقوق مراجعه و بر روی فهرست لیست‌ها کلیک کنید.

  • فهرست حقوق جدید: در این قسمت می‌توان یک لیست حقوق جدید ایجاد کرد.
  • فهرست فایل‌های ارسالی: فهرست فایل‌هایی که تاکنون ارسال شده را نشان می‌دهد.
  • تبصره ماده ۸۶
  • فهرست لیست‌ها: فهرست لیست‌های حقوق مودی را نشان می‌دهد.
  • فهرست قبض‌ها: فهرست لیست‌هایی که مودی ارسال نموده را نشان می‌دهد.

فهرست لیست ها در سامانه مالیات بر حقوق

۶. در صورت مطابقت تعداد نفرات روی گزینه عملیات و خلاصه لیست به ترتیب کلیک کرده و در صورت مطابقت کامل اطلاعات نسبت به تائید اقدام کنید. توجه کنید که ابتدا کلیه اطلاعات و خطاها را بررسی و برطرف شود. در صورت تائید نهایی اطلاعات امکان اصلاح مجدد وجود نخواهد داشت.

خلاصه لیست مالیات بر حقوق

 

برای جلوگیری از بروز خطاهای احتمالی حتما یکبار بر روی گزینه خلاصه لیست و خطاهای فایل‌ها  کلیک کرده و اطلاعات را کنترل کنید.

مثال ثبت حقوق بگیر جدید در سامانه مالیات بر حقوق

فرض کنید شرکتی در تاریخ ۱ مرداد ۹۹ یک نیروی جدید استخدام کرده است. می‌خواهیم لیست مالیات حقوق مرداد  این شخص را به صورت آنلاین در سامانه مالیات بر حقوق ارسال کنیم. اطلاعات حقوق این شخص به صورت زیر است:

تاریخ استخدام۹۹/۰۵/۰۱
تعداد فرزند۱
حقوق پایه روزانه۶۳۶،۸۰۹
تعداد روز کارکرد در مردادماه۳۱
میزان مرخصی استفاده نشده مرداد۱۰ساعت
بن و خواروبار ماهانه۴،۰۰۰،۰۰۰
حق مسکن ماهانه۳,۰۰۰,۰۰۰
  • این شخص مرخصی استفاده نشده و عیدی و سنوات مرداد را در همان ماه دریافت کرده است. بنابراین میزان مرخصی استفاده نشده و عیدی و سنوات این شخص در لیست مالیات حقوق مردادماه ارسال می‌شود.
  • مهلت ارسال فهرست مالیات حقوق مرداد ماه تا ۳۱ شهریور ۹۹ می‌باشد.

این مطلب را هم بخوانید:  نرم افزار حقوق و دستمزد کارا چه قابلیت هایی دارد؟

در ابتدا باید این شخص جدید را در سامانه مالیات حقوق به عنوان حقوق بگیر جدید تعریف کنیم.

  • در صورتی که کارمند به صورت غیر اصلی تعریف شود، در زمان ویرایش فقط اطلاعات شغلی قابل تغییر است.
  • در صورتی که نوع بیمه، سایر انتخاب شود حتما نام بیمه باید نوشته شود.
  • در صورتی که حقوق بگیر بیمه نباشد یا بازنشسته باشد، نوع بیمه را بیمه نشده انتخاب کنید.
  • پس از وارد کردن اطلاعات هویتی حقوق بگیر بر روی دکمه ثبت کلیک کنید.

 

تعریف حقوق بگیر جدید آموزش تصویری ارسال لیست مالیات حقوق

محاسبات حقوق مرداد ماه سال ۹۹ نیروی جدید مربوط به مثال

  •  حقوق ناخالص مرداد ماه:     ریال ۲۸،۶۵۱،۵۰۶ =۳،۰۰۰،۰۰۰+۴،۰۰۰،۰۰۰+(۳*۶۳۶،۸۰۹)+(۳۱*۶۳۶،۸۰۹)
  • محاسبه عیدی مرداد:  ریال   ۳،۲۳۶،۲۴۲=۳۱*(۳۶۶/ (۶۰*۶۳۶،۸۰۹))
  • محاسبه سنوات مرداد:  ریال    ۲،۳۷۲،۸۳۰=۳۱*(۳۶۶/ ۳،۰۰۰،۰۰۰+۴،۰۰۰،۰۰۰+(۳*۶۳۶،۸۰۹)+(۳۰*۶۳۶،۸۰۹))
  • محاسبه مرخصی استفاده نشده مرداد: ریال ۸۶۸،۷۷۱=۱۰*(۶۳۶،۸۰۹/۷.۳۳)
  • سال ۱۳۹۹ سال کبیسه و برابر ۳۶۶ روز می‌باشد.

نکته: بر مبنای مواد ۲۴ و ۳۱ قانون کار، ملاک محاسبه و پرداخت حق سنوات، مزد و حقوق کارگر است، که همه عناوین مقرر در مواد ۳۴ و ۳۵ قانون یاد شده را در برمی‌گیرد. شما می‌توانید با کلید بر روی عبارت مستندات جدید برای محاسبه سنوات خدمت کارگران  این مقاله را مطالعه نمایید.

پس از ثبت حقوق بگیر جدید، باید اطلاعات زیر نیز وارد شود:

  • اگر شخصی آخرین ماه است که در شرکتی فعالیت می‌کند باید تاریخ پایان کار او مشخص شود و تیک گزینه آیا این ماه آخرین ماه فعالیت کاری حقوق بگیر می‌باشد، فعال شود.

 

اطلاعات حقوق بگیر آموزش تصویری ارسال لیست مالیات حقوق

 آموزش تصویری ارسال لیست مالیات حقوق

 

جمع اطلاعات حقوق

 

هم‌چنین شما میتوانید جهت دریافت توضیحات بیشتر راهنمای سامانه مالیات بردرآمد حقوق را مطالعه نمایید.

آموزش تصویری ارسال لیست مالیات حقوق

 

سربلند باشید

 

نوشته شده در پنجشنبه بیست و سوم اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت 16:39 توسط : میثم جهانشاهی | دسته : آموزش تصویری ارسال لیست مالیات حقوق در سامانه
  • []

  • کلیه اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی که به عرضه کالا یا ارائه خدمات مبادرت می ورزند و یا طیی 8 مرحله فراخوان شده اند جهت صبت نام در نظام ارزش افزوده، ملزم به ثبت نام، نگهداری حساب، تادیه مالیات و ارائه اظهارنامه می‌باشند.

    مودیان مالیاتی با توجه به شرایطی میتوانند از طرف مقابل (خریدار کالا و خدمات) مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافت نمایند:

    • مودی باشند (بدین معنی که عرضه کننده کالا یا ارائه کننده خدمات باشند).
    • مشمول فراخوان باشد.
    • ثبت نام نموده باشد.
    • کالا و خدمت ارائه شده معاف نباشد.

    به طور کلی دامنه شمول ارزش افزوده را میتوان:

    • عرضه کالا در داخل
    • ارائه خدمت در داخل
    • صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور و واردات کالا و خدمات به سرزمین اصلی دانست

    شرایطی که معامله تحقق یافته و مشمول ارزش افزوده می‌باشد:

    • عرضه کالا (انتقال کالا از طریق هر نوع معامله چون عقد، بیع، صلح، هبه و...)
    • ارائه خدمت ( برای غیر و در مقابل دریافت مابه‌ازاء )

     

    در این سالهای اخیر مالیات بر ارزش افزوده، به انواع مالیات‌هایی که در نظام مالیاتی کشور دریافت می‌شود اضافه شده است.  ثبت و پرداخت مالیات ارزش افزوده بسیار مهم است. لذا برای جلوگیری از ابتلا به جرایم مربوط به آن ، آموزش تکمیل و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده را مطالعه بفرمایید..

    مفهوم مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

    برای درک بهتر مفهوم این نوع مالیات، بهتر است ابتدا بدانیم ارزش افزوده در این قانون به چه معناست.

    ارزش افزوده، تفاوت بین ارزش کالا و خدمات فروخته شده با ارزش کالا و خدمات خریداری شده است.

    مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا یا خدمات، باید به فروشنده بپردازد و فروشنده کالا و خدمات، این مالیات را در زمان های معین به دولت پرداخت می‌کند.

    نرخ مالیات بر ارزش افزوده و نحوه محاسبه آن

    این نرخ هر سال توسط دولت مشخص می‌شود. این نرخ، درصدی از مبلغ خالص صورتحساب فروش کالا یا خدمات است.

    در سال ۹۵ نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۹% تعیین شده است؛ (6 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 3 درصد عوارض )

    خودتان نیز، هنگام خرید کالای اولیه، چنین مالیاتی را پرداخت کرده اید.

    طبق قانون شما موظفید، در بازه‌های زمانی ۳ ماهه، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده خود را انجام دهید.

    یعنی مالیات بر ارزش افزوده خود را از مالیات بر ارزش افزوده دریافتی کسر کنید و مانده را، حداکثر تا ۱۵ روز پس از پایان هر سه ماهه، به حساب خزانه دولت واریز کنید.

    آموزش ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

    در حال حاضر، پرداخت آن بر اساس خوداظهاری است.

    مودیان میبایست در پایان هر سه ماه، اظهارنامه ارزش افزوده خود را از طریق سامانه یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده به آدرس www.evat.ir ثبت نمایند. پس از ورود به سایت با صفحه زیر روبرو میشوید، نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کنید و سپس به روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید.

     ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

    در این مرحله به روی گزینه تسلیم اظهارنامه عادی کلیک کنید.

    ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

     

    در صفحه ای که باز می‌شود باید اطلاعات مربوط به سال و دوره‌ای که می‌خواهید برای آن اظهارنامه ارزش افزوده خود را تکمیل نمایید را انتخاب می‌کنید.

    ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

    در صورتی که برای اولین بار می‌خواهید فرم مالیات بر ارزش افزوده را تکمیل نمایید اطلاعات مشخصات مودی را تکمیل نمایید.

    مرحله پنجم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده - ایلیا سیستم

     

    در این مرحله باید اطلاعات مربوط به خرید و فروش را در جداول ۱ و ۲ پر کنید. درجدول ۱ اطلاعات مربوط به فروش است، در ردیف اول باید میزان فروشی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و در ردیف دوم میزان فروش معاف از مالیات بر ارزش افزوده ثبت گردد. همانطور که می‌بینید بقیه کادرها خود بخود پر می‌گردند و میزان مالیات بر ارزش افزوده (۶% مالیات متعلقه و ۳% عوارض متعلقه) مشخص می‌گردد. در ردیف چهارم این جدول، جمع فروش فصل می‌باشد که این عدد باید با میزان فروشی که در صورت معاملات فصلی که برای اداره مالیات تنظیم کرده‌اید یکی باشد. (در صورت مغایرت این دو، به مشکل برخواهید خورد). در جدول ۲ نیز به همین صورت باید اطلاعات مربوط به خرید را وارد نمایید.

    مرحله ششم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده - ایلیا سیستم

    در پایان به پایین برگه رفته و با وارد کردن نام و نام خانوادگی بر روی گزینه ثبت موقت و سپس تایید و مرحله بعد کلیک نمایید.

     مرحله هفتم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده - ایلیا سیستمجرائم مالیات بر ارزش افزوده 

    در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی که در اجرای مقررات ماده 272 قانون مالیات های مستقیم ملزم به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده باشند، از ارائه آن در مهلت مقرر خودداری نمایند علاوه بر آنکه درآمد مشمول مالیات آنها طبق مقررات قانون مالیتهای مستقیم از طریق رسیدگی تعیین خواهد شد، مشمول جریمه ای معادل 20 درصد مالیات های متعلق خواهند بود.

    عدم ثبت نام در موعد مقرر : معادل 75درصد مالیات

    عدم صدور صورتحساب : معادل یک برابر مالیات

    عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب : معادل یک برابر مابه التفاوت

    عدم تکمیل اطلاعات صورتحساب : معادل 25درصد مالیات متعلقه

    عدم تسلیم اظهارنامه : معادل 50درصد مالیات متعلقه

    عدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک : حسب مورد معادل 25درصد مالیات متعلقه

    نوشته شده در پنجشنبه بیست و سوم اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت 16:34 توسط : میثم جهانشاهی | دسته : آموزش تکمیل و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده
  • []

  • جهت خريداينترنتي جزوات آموزشي ازحساب پاک روي همين لينک ضربه بزنيد

    *******************----------------------****************

    جهت استفاده از نرم افزار خرید و فروش فصلی لازم است به سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به آدرس

    www.tax.gov.ir   رفته و در قسمت سامانه های عملیات الکترونیکی مالیاتی بر روی گزینه صورت معاملات فصلی و

    سپس دکمه سامانه کلیک نماید،در قسمت پایین صفحه فایل مربوط به دانلود نرم افزار غیر بر خط یا آفلاین موجود می

    باشد.

    لینک دانلود نرم افزار غیر برخط نسخه 4.3.0.5 سال 99

     مرحله اول : نصب نرم افزار صورت معاملات فصلی آفلاین

     

    در قسمت پایین تر بخشنامه مربوط به موارد عدم شمول  دستور العمل اجرایی ماده 169 مکرر قانون مالیات های

    مستقیم جهت  استفاده کاربران قرار داده شده است و همچنین قسمت مربوط به استعلام و اخذ کد فراگیر اتباع  و شرکت

    های خارجی پس از دانلود نرم افزار آفلاین آن را ازحالت فشرده خارج کرده و نرم افزار را نصب می کنیم.

     

    مرحله دوم : اجرای نرم افزار صورت معاملات فصلی آفلاین

     

    پس از نصب و اجرای برنامه با مشاهده پیغام فوق به مسیر دانلود نرم افزار در رایانه خود رفته و فایل اکسس ( 

    TTMS. M d b  ) را انتخاب می نماییم، پس از انجام این کار کلیه گزینه های مربوط به ورود اطلاعات بخش های

    دستورالعمل ماده169  مکرر فعال می گردد.

     

    مرحله سوم : نحوه ورود اطلاعات در نرم افزار صورت معاملات فصلی آفلاین

    جهت ورود اطلاعات فروش بر گزینه ورود اطلاعات فروش در بالای صفحه کلیک نمایید، پس از انتخاب فصل و سال مورد نظر

    و ثبت آن به قسمت اطلاعات فروش رفته و اطلاعات خود را وارد نمایید، این قسمت از بخش هایی همچون نوع شخص ،

    نوع خریدار ، نام کالا یا خدمات ، نام شرکت یا نام خانوادگی خریدار ، آدرس خریدار و کد ملی یا شماره اقتصادی خریدار

    تشکیل شده است .

    لازم به توضیح است که پرکردن کلیه قست هایی که به رنگ سبز مشخص شده اند، ضروری می باشداما تکمیل قسمت

    های سفید رنگ اختیاری است.

     

    نکته مهم : مؤدیان محترم می بایست حتما یکی از قسمت های نارنجی رنگ یعنی کد ملی یا شماره اقتصادی خریدار را

    بر حسب نوع خریدار تکمیل نمایند، پس از تکمیل اطلاعات بر روی گزینه ثبت کلیک نمایند.

     

    ورود اطلاعات خریدار در نرم افزار صورت معاملات فصلی آفلاین

     

    جهت ورود اطلاعات خریدار در صفحه اصلی نرم افزار بر روی گزینه اطلاعات خرید کلیک نمایید . همچنین  قسمت فصل و

    سال مورد نظر را انتخاب و سپس به قسمت اطلاعات خرید می رویم،  این قسمت نیز شامل گزینه های قسمت قبل می

    باشد.نوع شخص ، نوع فروشنده ، نام کالا یا خدمات و غیره در این قسمت نیز پر کردن کلیه قسمت های سبز رنگ و یکی

    از قسمت های نارنجی رنگ الزامی می باشد .

     

     مرحله چهارم : نحوه ثبت اطلاعات در نرم افزار صورت معاملات فصلی افلاین

     

    با کلیک بر روی گزینه ثبت اطلاعات ، اطلاعات خرید خود را ثبت می نمایید . جهت ورود اطلاعات امتناع بر روی گزینه مورد

    نظر بر صفحه اصلی برنامه کلیک نمایید، پس از انتخاب ماه و سال مورد نظر و ثبت آن به قسمت امتناع رفته و قسمت

    های مورد نظر را تکمیل نمایید . نوع شخص ، نام خریدار به صورت کامل ، نام کالا یا خدمات ، تاریخ مورد معامله و

    همچنین آدرس کامل خریدار و مبلغ خرید پس از ورود کامل اطلاعات بر روی گزینه ثبت کلیک نمایید.

    چنانچه در پیش ثبت نام در سامانه شماره اقتصادی  نام کاربری و رمز عبور دریافت نکرده باشید و مایل به ارسال اطلاعات

    به اداره کل مربوطه به صورت سی دی می باشید، می توانید در قسمت مشخصات و صحت سنجی اطلاعات خود را پس

    از صحت سنجی و تهیه چاپ از آن به همراه سی دی به اداره کل مربوطه تحویل دهید.

     

    قابل ذکر است که در این فرم اطلاعات می بایست به صورت کامل و صحیح وارد گردد و  پر کردن کلیه قسمت ها الزامیست

    جهت ارسال اطلاعات خود در صورتی که نام کاربری در صورتی که نام کاربری و رمز عبور داشته باشید می توانید در

    قسمت بالای صفحه گزینه عملیات را انتخاب نموده و نسبت ، به اطلاعات وارد شده خود اقدام نمایید.

    آموزش جامع ارسال تمامی اظهارنامه های مالیاتی موجود در تقویم حسابداری

    پس از انتخاب کلید فوق نام کاربری و رمز عبور را که از مرحله پیش ثبت نام درسامانه ثبت نام شماره اقتصادی دریافت

    نموده اید وارد نمایید. با اتصال رایانه به اینترنت و کلیک بر روی گزینه ورود کلیه اطلاعات به سایت خرید و فروش فصلی

    ارسال می گردد .

     در صورت ارسال اینترنتی اطلاعات می بایست ، جهت ثبت نهایی اطلاعات به سامانه www.tax.gov.ir   مراجعه نموده و

    کد رهگیری دریافت نمایید.

    خواهشمند است پیش از ارسال نهایی اطلاعات از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل نمایید چرا که پس از تایید

    نهایی ویرایش به صورت آنلاین امکان پذیر نمی باشد.

    نوشته شده در پنجشنبه بیست و سوم اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت 16:30 توسط : میثم جهانشاهی | دسته : آموزش صورت معاملات فصلی
  • []

  • جهت خريداينترنتي جزوات آموزشي ازحساب پاک روي همين لينک ضربه بزنيد

    ****************---------------------***************

    یکی از پرکاربردترین خدمات حسابداری برای مشاغل مختلف تهیه‌ی اظهارنامه مالیاتی است.

    تکمیل اظهارنامه مالیاتی از حساسیت بالایی برخوردار می‌باشد و به همین دلیل امروزه تمامی مراکزهای دولتی از ادارات و بانک‌ها گرفته تا شرکت‌های خصوصی و حتی تمامی فروشگاه‌ها برای انجام امور مالیاتی خود به یک یا چند نفر حسابدار اعم از زن و مرد نیازمند هستند.

    حتی می‌توان گفت شرکت‌های فعال در بازار نیز (خارج از شرکت‌های دولتی و خصوصی) برای تهیه‌ی اظهارنامه‌ی مالیاتی خود به یک حسابدار دقیق و کار بلد نیاز دارند.

    تعریف اظهارنامه مالیاتی

    کارنامه مالی یک سال کاری شرکت یا شخص که جهت محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد را اظهارنامه مالیاتی می‌نامند.

    نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی

    از ابتدای سال ۱۳۹۱(سال مالی ۱۳۹۰) مودیان باید با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان امور اقتصادی و دارایی نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی اقدام نمایند.

    تعریف سال مالیاتی

    عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین هر سال شروع و به آخر اسفند همان سال ختم می‌شود.

    مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی

    مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی حداکثر تا پایان چهار ماه شمسی پس از سال مالی است (۳۱ تیر ماه)؛ ولی در رابطه با اشخاص حقوقی که سال مالی آنها به موجب اساسنامه‌شان با سال مالیاتی تطبیق نمی‌کند، ملاک تعیین میزان مالیات، سالِ مالی آن شرکت است.

    شیوه‌ی محاسبه‌ی مالیات در ایران

    شیوه‌ی محاسبه‌ی مالیات در ایران به دو صورت علی‌الرأس و خوداظهاری است.

    امروزه نظام‌های مالیاتی پیشرفته تمایل دارند به جای شیوه‌ی علی‌الرأس که در آن مأموران اداره‌ی مالیات به تعیین میزان مالیات می‌پردازند، خوداظهاری را جایگزین کنند.

    خوداظهاری به این معناست که شخص حقیقی یا حقوقی اعلام می‌کند که در سالِ مالیاتی خود به چه میزان سود داشته و به چه میزان باید مالیات پرداخت کند.

    روش علی الرأس هم بدین صورت است که ممیز مربوطه، مالیات را محاسبه نموده و به مؤدی اعلام می‌نماید. در این روش نظر ممیز و کارشناس سازمان امور مالیاتی، ملاک پرداخت مالیات می‌باشد.

    در روش خوداظهاری، شخص حقیقی یا حقوقی، بدون دخالت ممیزین و کارشناسان سازمان امور مالیاتی، مقدار درآمد، هزینه، استهلاک، حقوق کارمندان و… را اعلام کرده و پس از کسر مقدار معاف، مبلغ مالیات مشخص و پرداخت می‌گردد.

    اشخاص حقوقی و حقیقی چه زمانی باید اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم سازمان امور مالیاتی کنند؟

    اشخاص حقوقی باید اظهارنامه خود را به همراه دفاتر و مدارک، نهایتاً تا ۴ ماه پس از سال مالیاتی به اداره مالیاتی تسلیم و مالیات تعلق گرفته را پرداخت نمایند و مهلت مذکور برای اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه می باشد.

    اظهارنامه عدم فعالیت چیست؟

    اگر اشخاص حقیقی و یا حقوقی پس از ثبت شرکت هیچ گونه فعالیتی نداشته باشند، باز هم باید اظهارنامه و دفاتر خود را تیرماه هر سال به صورت سفید تحویل دهند.

    نکته مهم: چنانچه شرکت یا موسسه‌ای با وجود داشتن فعالیت، اظهارنامه و دفاتر خود را به صورت صوری و برای نشان دادن عدم فعالیت خود سفید تحویل دهد، به دلیل تخلف، شامل قانون علی الرأس می شود.

    مدارک مورد نیاز برای اظهارنامه مالیاتی کدام است؟

    ۱ -  مدارک شرکت

    ۲ -  اجاره نامه

    ۳ -  مدارک شناسایی افرادی که دارای حق امضا هستند

    ۴ -  صورت ترازنامه اشخاص حقیقی و حقوقی

    ۵ -  صورت سود و زیان کلیه اشخاص مکلف به تنظیم اظهارنامه عملکرد

    ۶ -  مبلغ درآمد و فروش داخلی و خارجی

    ۷ -  گردش حساب مواد اولیه و کالای ساخته شده و کالای بازرگانی و سایر کالاها

    ۸ -  صورت بهای تمام شده کالای ساخته شده و فروش رفته برای شرکت‌های تولیدی

    ۹ -  صورت قراردادها و درآمدها پیمانکاری و بهاء تمام شده پروژه برای شرکت‌های پیمانکاری

    ۱۰ -  مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی

    ۱۱ -  شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری برای اشخاص حقیقی و حقوقی

    ۱۲ -  مبلغ مالیات‌های پرداخت شده

    ۱۳ -  شماره کارت بازرگانی، مجوز فعالیت، نام کاربردی، رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اینترنتی اظهارنامه

    ۱۴ -  اطلاعات ملک اجاری مورد استفاده مؤدی

    ۱۵ -  اطلاعات حساب های سال قبل

    در حال حاضر چند نوع اظهارنامه مالیات بر درآمد وجود دارد؟

    هم اکنون برای اشخاص مکلف به تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی ۶ نوع اظهارنامه مالیات بر درآمد تهیه و در دسترس قرار گرفته است:

    ۱ -  اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی (موضوع ماده ۱۱۰ ق م م )که نسبت به سایر اظهارنامه‌ها مفصل‌تر است.

    ۲ -  اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه اول طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م

    ۳ -  اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه دوم طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م

    ۴ -  اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه سوم طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م

    ۵ -  اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک ویژه اشخاص حقیقی دارنده درآمد ملاک ماده ۵۷و۸۰ ق م م

    ۶-  اظهارنامه انحلال طبق ماده ۱۱۴ و۱۱۶ق م م

    مراحل تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی چیست؟

    ابتدا مودی باید در نظام مالیاتی ایران از طریق سایت http:// e3.tax.gov.ir / Entrance ثبت نام کند. وی پس از تایید اطلاعات ارائه شده و تشکیل پرونده در اداره امور مالیاتی مربوطه و اخذ کد اقتصادی، به عنوان مودی مالیاتی شناخته می‌شود.

    بعد از طی تشریفات قانونی ثبت نام، از طرف سازمان امور مالیاتی به مودی نام کاربری و رمز عبور برای انجام عملیات تکالیف مالیاتی اختصاص داده می‌شود.

    عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد چیست؟

    در صورتی‌که مودیان اظهارنامه را در موعد مقرر ارسال نکنند مشمول جرایم و تبعات قانونی خواهند شد.

    طبق ماده ۱۹۲ ق.م.م در کلیه مواردی که مؤدی یا نماینده او که به‌موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل سی‌درصد(۳۰%) مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون ده‌درصد(۱۰%) مالیات متعلق برای سایر مؤدیان می‌باشد.

     حکم این ماده درمورد درآمدهای کتمان‌شده در اظهارنامه‌های تسلیمی و یا هزینه‌های غیرواقعی نیز جاری است.

    همچنین طبق بند ت ماده ۱۳۲ق.م.م شرط برخورداری از هر گونه معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در مناطق آزاد و سایر مناطق کشور تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موقع مقرر قانونی است.

    مزایای ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد چیست؟

    علی‌رغم اینکه تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی برای مودیان مالیاتی کاری وقت‌گیر است لیکن ارسال اظهارنامه مالیاتی می‌تواند مزایای خوبی برای آنها فراهم آورد.

    طبق ماده ۱۸۹ شرکت‌هایی که سه سال متوالی اظهارنامه ارسالی آنها مورد قبول اداره امورمالیاتی واقع شود و اعتراضی به برگ تشخیص صادره نداشته باشند، مشمول استفاده از ۵ درصد جایزه خوش‌حسابی نسبت به مالیات‌های پرداخت شده سه سال می‌شوند.

    اظهارنامه های مالیاتی عملکرد تا چه زمانی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد؟

    براساس ماده ۱۵۶ق.م.م ادارات امور مالیاتی مکلفند اظهارنامه‌های مالیاتی دریافتی را حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ انقضاء مهلت تسلیم اظهارنامه رسیدگی نمایند و برگه تشخیص رسیدگی را حداکثر تا سه ماه بعد به مودی ابلاغ نمایند.

    آیا بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی امکان اصلاح اظهارنامه وجود دارد؟

    طبق تبصره ماده ۲۲۶ ق م م به مودیان مالیاتی اجازه دارند در صورتی که در اظهارنامه مالیاتی تسلیمی از نظر محاسبه و درج اطلاعات اشتباهی رخ داده باشد، ظرف یک ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی نسبت به رفع اشتباه اقدام و اظهارنامه مالیاتی اصلاحی را تسلیم نمایند.

    چگونه اظهارنامه مالیاتی را تهیه کنیم؟

    به سایت طرح جامع مالیاتی به نشانی http:// e3.tax.gov.ir / Entrance مراجعه کنید و نرم‌افزار اظهارنامه مالیاتی را دانلود و پس از آن مراحل زیر را اجرا نمایید:

    ۱. نصب نرم افزار اظهارنامه مالیاتی عملکرد

    ۲. مطالعه راهنمای تکمیل اظهارنامه

    ۳. واردکردن نام کاربری و رمز عبور وکد رهگیری پیش ثبت نام برای عملیاتی شدن اظهارنامه مالیاتی

    ۴. پاسخ به سوالات صفحه ۳ اظهارنامه و درج اطلاعات مورد درخواست

    ۵. واردکردن اطلاعات حسابداری در اظهارنامه مالیاتی

    ۶. درج و تکمیل صفحه ۱۲ (ترازنامه) اظهارنامه مالیاتی

    ۷. درج و تکمیل صفحه ۱۳ (سود و زیان) اظهارنامه مالیاتی

    ۸. رفع مغایرت اختلاف ترازنامه در صورت وجود

    ۹. تکمیل صفحه ۲۶ اظهارنامه اشخاص حقوقی و درج اقلام معاف و تعیین مالیات ابرازی برای اشخاص حقوقی

    ۱۰. تکمیل صفحه ۲۷ اظهارنامه اشخاص حقوقی و بستن اظهارنامه

    ۱۱. بررسی اظهارنامه و تطبیق مبلغ درآمد مندرج با اظهارنامه ارزش افزوده و گزارش فصلی جهت ارسال به اداره امور مالیاتی

    ۱۲. اقدام برای ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی و اخذ کد رهگیری

    ۱۳. تهیه نسخه چاپی اظهارنامه پس از ارسال

    ۱۴. بایگانی اسناد و مدارک و آماده شدن برای رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی ارسالی.

    نوشته شده در پنجشنبه بیست و سوم اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت 16:24 توسط : میثم جهانشاهی | دسته : کات مهم در مورد تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی اش
  • []

  • مالیات نقل و انتقال املاک چیست؟

    نوعی از مالیات مستقیم، مالیات نقل و انتقال املاک می‌باشد که برای معاملاتی که شخص حقیقی یا حقوقی پس از واگذاری حقوق مربوط به املاک خود و بعد از کسر معافیت‌های مقرر شده در قانون مالیات‌های مستقیم به ماخذ ارزش معاملاتی یا وجوه دریافتی پرداخت می‌کند، وضع می‌شود.

    مالیات نقل و انتقال املاک چیست؟

    آیا مالیات نقل و انتقالات در املاک و مستغلات بر عهده شماست یا خیر؟ اگر چنین است آمار و ارقام چه می‌گویند؟

    وقتی خانه‌ای فروخته می‌شود، آن خانه از مالکی به مالک دیگر منتقل می‌شود. موقعیت مکانی خانه که در شهر، استان یا منطقه‌ای که قرار دارد، تاثیر مستقیم بر پرداخت هزینه مالیات دارد.
    این هزینه به عنوان مالیات نقل و انتقال املاک ومستغلات درنظر گرفته می‌شود. این مبلغ پرداختی، درصدی از مبلغی است که خانه شما فروش رفته است.

    ******************--------------------***********************

     

    مدارک لازم برای پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک

    مدارک لازم برای پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک به صورت زیر است:
    • استعلام دفاتر اسناد رسمی با ذکر نام خریدار
    • کپی شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار
    • تصویر صورت مجلس تفکیکی
    • تصویر سند مالکیت و بنچاق
    • تصویر پایان کار
    • تصویر اسناد اجاری رسمی یا عادی
    • تصویر پروانه تخریب، نوسازی و عدم خلاف (در صورت املاک در دست ساخت)
    • تصویر وکالت‌نامه
    • کپی مبایعه‌نامه یا قولنامه
    • نشانی دقیق ملک به همراه نقشه و کروکی محل
    • تصویر گواهی واریز مالیات بر ارث

    چه مفادهایی بر گرفته از قانون مالیات‌های مستقیم است؟

    دانستن مفاد زیر که برگرفته از قانون مالیات‌های مستقیم است که دانستن آن بسیار لازم و ضروری است:
    ماده ۵۹: برای ملکی ارزش معاملاتی تعیین شده‌ای ندارد، ارزش معاملاتی نزدیک‌ترین محل مشابه ملاک کار خواهد بود.
    ماده ۶۱: درصورتی که انتقال ملک در دفاتر اسناد رسمی انجام نشود، ارزش معاملاتی محاسبه و مالیات نقل و انتقال دریافت می‌شود.


    ماده ۶۳: اگر معامله املاک به شکل عقد بیع (فروش) نباشد، به طور مثال معامله به شکل اجاره به شرط تملیک یا معاوضه و موارد دیگر، در زمان انتقال قطعی ملک، مالیات نقل و انتقال دریافت شود.
    ماده ۶۴: تعیین ارزش معاملاتی املاک برعهده کمیسیون تقویم املاک است. کمیسیون مربوط موظف است ارزش معاملاتی موضوع این قانون را در سال اول معادل ۲ درصد براساس میانگین قیمت‌های روز منطقه مشخص می‌شود. این شاخص هر سال به میزان ۲ واحد افزایش پیدا می‌کند تا زمانی که ارزش معاملاتی هر منطقه به ۲۰ درصد میانگین قیمت‌های روز املاک برسد.

    چه مفادهایی بر گرفته از قانون مالیات‌های مستقیم است؟


    ماده ۶۵: به موجب قوانین اصطلاحات ارضی، انتقال ملک مشمول مالیات نقل و انتقال نخواهد شد. از طرف شرکت تعاونی مسکن واگذاری واحدهای مسکونی به اعضاء مشمول مالیات نقل و انتقال نخواهد شد.
    ماده ۶۶: درحالتی که انتقال گیرنده دولت یا شهرداری یا موسسات وابسته به آن باشد و در مواردی که ملک به وسیله اجرای ثبت و سایر ادارات دولتی به نیابت از مالک انتقال داده شود، در محاسبه مالیات نقل و انتقال مبلغ ذکر شده در سند به جای ارزش معاملاتی در نظر گرفته می‌شود.
    ماده ۶۸: املاکی که در اجرای ماده ۳۴ قانون ثبت مصوب مرداد ماه ۱۳۲۰ و اصطلاحات بعدی آن به تملک دولت درآمده‌، از پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی معاف می‌شوند.


    ماده ۶۹: انتقال قطعی واحدهای مسکونی ارزان و متوسط قیمت که ظرف مدت ۱۰ سال از تاریخ تصویب این قانون براساس ضوابط و قیمت‌هایی که وزارتخانه مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی مشخص می‌شود. حداکثر در مدت یکسال از تاریخ انقضای مهلت اجرای برنامه احداث و توسط شهرداری محل و وزارت مسکن و شهرسازی مشخص می‌شود انتقال پیدا می‌کند و از پرداخت مالیات بر نقل و انتقال قطعی املاک معاف می‌شوند.


    ماده ۷۰: درصورتی املاکی که در لیست آثار ملی ایران است، به سازمان میراث فرهنگی انتقال یابد معاف از مالیات نقل و انتقال می‌شود. اما در صورتی که مالکیت آن در دست اشخاص باشد از ۵۰ درصد مالیات بر درآمد اجاره معاف می‌شوند.
    ماده ۷۱: زمین‌هایی که به موجب مبایعه‌نامه فروخته شده و مالک در آن ساختمان ساخته، در زمان فروش و تنظیم سند رسمی به شرط تایید شهرداری یا مراجع دولتی و قضایی، در محاسبه مالیات نقل و انتقال، ارزش ساختمان محاسبه نخواهد شد.

    ماده ۷۲: درصورتی که پس از پرداخت مالیات از طرف مودی معامله انجام نشود، اداره امور مالیاتی موظف است با درخواست مودی و تایید دفتر اسناد رسمی مربوط، مبنی بر عدم ثبت معامله ظرف ۱۵ روز از تاریخ اعلام دفتر اسناد رسمی مالیات وصول شده را استرداد نماید.


    ماده ۷۴: املاکی که در تصرف شخصی است و سند مالکیت وجود ندارد. متصرف مانند مالک است و در هنگام انتقال مشمول مالیات نقل و انتقال املاک می‌شود.
    ماده ۷۵: در مورد املاک اوقافی، مستاجر صرفا نسبت به عرصه یعنی مساحت کل زمینی که ساختمان در آن قرار دارد را مشمول مالیات نقل و انتقال خواهد شد.

    محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک ۱۴۰۰

    در هنگام نقل و انتقال املاک با هر نوع کاربری در دفترخانه باید مبلغی به عنوان مالیات نقل و انتقال به مقدار ۵ درصد ارزش معاملاتی ملک از فروشنده دریافت شود.
    در هنگام نقل و انتقال املاک در دفترخانه (با هر نوع کاربری، چه مسکونی و چه تجاری) به میزان ۵ درصد مالیات نقل و انتقال آن ملک از فروشنده دریافت شود. تعیین میزان ارزش معاملاتی برعهده کمیسیون تقویم املاک است.

    کمیسیون تقویم املاک از چه طریقی ضوابط را مشخص می‌کند؟

    کمیسیون تقویم املاک ارزش معاملاتی را از طریق ضوابط زیر مشخص می‌کند:
    • معادل ۲ درصد از میانگین قیمت روز منطقه
    • عواملی نظیر اسکلت، عمر بنا، تراکم، کاربری و نوع مالکیت درنظر بگیرید.
    • نوع کاربری و موقعیت مکانی زمین را در نظر بگیرید.

    براساس ماده ۵۹ قانون مالیات، اگر برای ملکی ارزش معاملاتی مشخص نشده باشد، ارزش معاملاتی نزدیکترین ملک در نظر گرفته می‌شود.

    کمیسیون تقویم املاک از چه طریقی ضوابط را مشخص می‌کند؟

    محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی

    با یک مثال شیوه محاسبه فرمول مالیات املاک مسکونی مورد بررسی قرار می‌دهیم:
    درصورتی فردی بخواهد یک واحد آپارتمان متعلق به خود را که ارزش معاملاتی یک میلیارد تومانی دارد به بهای ۷۰۰ میلیون تومان را براساس سندی به شرکت دولتی یا شهرداری یا موسسه دولتی واگذار می‌کند، نحوه محاسبه مالیات آن به صورت زیر است:
    ۳۵ میلیون تومان = ۵ درصد * ۷۰۰ میلیون

    محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک تجاری

    با ذکر مثال مالیات نقل و انتقال املاک تجاری را توضیح می‌دهیم: شخصی سرقفلی مغازه یا یک واحد تجاری متعلق به خود را با دریافت مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به شخصی واگذار می‌کند. مالیات نقل و انتقال سرقفلی را که فروشنده باید بپردازد به صورت زیر محاسبه می‌شود:
    ۱۰ میلیون تومان = ۲ درصد * ۵۰۰ میلیون

    نوشته شده در پنجشنبه شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت 0:32 توسط : میثم جهانشاهی | دسته :
  • []