کلیه فرمهای مالیاتی برگفته شده از سایت سازمان....روی نوشته کلیک کنید
فرم های مربوط به وصول و اجرا (3)
فرم های مربوط به اشخاص حقوقی (9)
فرم های مربوط به مالیات بر حقوق (1)
فرمهای قدیم مربوط به مالیات بر ارث (6)
کلیه فرمهای مالیاتی برگفته شده از سایت سازمان....روی نوشته کلیک کنید
فرم های مربوط به وصول و اجرا (3)
فرم های مربوط به اشخاص حقوقی (9)
فرم های مربوط به مالیات بر حقوق (1)
فرمهای قدیم مربوط به مالیات بر ارث (6)
خریداینترنتی جزوات آموزشی ازحساب پاک
سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه خدمات الکترونیکی و در راستای اجرای طرح جامع مالیاتی، هم چنین به منظور تشویق و توسعه خود اظهاری مالیات بر پایه احترام و اعتماد متقابل با استفاده از تجارب حاصله، در نظر دارد نسبت به ثبت نام الکترونیکی مودیان و تخصیص کد اقتصادی به منظور بهره مندی از خدمات الکترونیکی نوین این سازمان اقدام نماید. این مقاله در بر دارنده راهنمای ثبت نام الکترونیکی اشخاص حقوقی در این سامانه می باشد.
راهنمای انجام گام اول (پیش ثبت نام الکترونیکی)
ابتدا شخص حقوقی باید پیش ثبت نام کند که به صورت مرحله به مرحله برایتان شرح می دهیم.
ورود به سامانه و شروع فرآیند:
پس از ورود به سامانه اینترنتی ثبت نام مودیان در نظام مالیاتی به نشانی Tax.gov.ir شکل ذیل نمایش داده خواهد شد.
ورود به سامانه
همانطور که در این شکل مشاهده می شود، درصورتی که برای نخستین بار وارد این سامانه شده اید و قصد دریافت شماره اقتصادی را دارید یا قبلا این فرآیند را شروع نموده و حال قصد ادامه فرآیند ثبت نام را دارید، کلید شروع را انتخاب نمایید تا شکل ذیل نمایش داده شود.
انتخاب نوع مودی و مرحله فرایند
در شکل بالا با انتخاب مرحله اول فر آیند ” پیش ثبت نام ” صفحه آغازین پیش ثبت نام اشخاص حقوقی به صورت شکل ذیل نمایش داده خواهد شد. می توانید با انتخاب کليد “شروع فرآیند را آغاز نمایید.
صفحه آغازين پيش ثبت نام اشخاص حقوقی
با شروع فرآیند صفحه ای به شکل ذیل نمایش داده خواهد شد که شامل اطلاعات هویتی مودی متقاضی می باشد، با وارد نمودن اطلاعات کلیدی خود شامل شناسه ملی و کدپستی، می توانید وارد سیستم شوید. لازم به ذکر است در صورتیکه برای چند بار اطلاعات را اشتباه وارد نمایید سامانه قفل خواهد شد. لازم بذکر است در صورتیکه به اشتباه اطلاعات افراد دیگر را وارد نمایید، در مرحله ی اعتبار سنجی، اطلاعات شما رد شده و کلیه عواقب آن به عهده شما خواهد بود.
اطلاعات كليدی متقاضی
ورود اطلاعات در مرحله پیش ثبت نام:
پس از درج اطلاعات کلیدی و وارد نمودن عبارت تصویر امنیتی، با انتخاب کلید “ورود”، به بخش اطلاعات هویتی سامانه مطابق شكله وارد خواهید شد. لازم به ذکر است تکمیل بخشهای ستاره دار ضروری می باشد.
موسسه مشاوران ارائه دهنده انواع خدمات معافیت های مالیاتی اشخاص حقیقی می باشد.
اطلاعات هویتی
پس از تکمیل فرم اطلاعات هویتی، با انتخاب کلید “بعدى “، صفحاتی جهت ورود اطلاعات اقامتگاه قانونی مطابق شکل ۶، اطلاعات مدیر عامل مطابق شکل ذیل و اطلاعات فعالیت مطابق شکل به نمایش داده خواهد شد.
اطلاعات اقامتگاه قانونی
جهت تکمیل اطلاعات آدرس، لازم است معابر مربوطه را به دقت وصحيح انتخاب نمایید. برای راهنمایی بیشتر به مثال زیر توجه فرمایید:
آدرس : یوسف آباد – بلوار گلها – خیابان لاله – کوچه سوم – پلاک ۱۴
اطلاعات مدیرعامل
طریقه ثبت در سیستم:
اطلاعات فعالیت
تائید پیش ثبت نام:
پس از تکمیل موارد درخواستی فوق، تمامی اطلاعات در صفحه ای مانند شکل ذیل نمایش داده خواهد شد.
نمایش و تایید اطلاعات
خاتمه پیش ثبت نام و دریافت کد رهگیری:
لازم به ذکر است که با فشردن کلید “تایید و ثبت نهایی “، اطلاعات شما ثبت نهایی شده و جهت اعتبارسنجی و صدور نام کاربری و کلمه عبور به سازمان امور مالیاتی ارسال می گردد و پس از آن اطلاعات درج شده برای شما غیرقابل تغییر خواهدشد.
پس از ثبت نهایی، شکل ذیل نمایش داده شده که شامل شماره رهگیری تخصیص داده شده می باشد. نام کاربری و کلمه عبور ظرف یک هفته کاری توسط پست، به آدرس ارائه شده ارسال خواهد گردید. در صورت عدم دریافت، می توانید از بخش رهگیری پیش ثبت نام این سامانه، مورد را پیگیری نمایید.
برای مطالعه مقاله اهمیت کد اقتصادی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
دريافت كدرهگيری
نحوه انجام عملیات پیش ثبت نام در چند مرحله:
در این سامانه اگر به هر دلیل مجبور به خروج حين انجام عملیات مذکور باشید، سامانه کلیه اطلاعات وارد شده تا پایان صفحه قبل را نگهداری خواهد نمود. برای دسترسی مجدد به این اطلاعات و انجام ادامه عملیات، کافی است مجددا با وارد نمودن شناسه ملی و کد پستی وارد سامانه شده و عملیات را ادامه دهید.
راهنمای انجام کام دوم (رهگیری عملیات پیش ثبت نام):
پس از دریافت شماره رهگیری چنانچه قصد بررسی وضعیت پیش ثبت نام را دارید، قسمت رهگیری از شکل انتخاب نوع مودی و مرحله فرایند را انتخاب نموده تا فرم زیر ظاهر شود.
ورود كدرهگيری
پس از وارد نمودن شماره رهگیری، شرح وضعیت ها در فرمی مانند زیر نمایش داده خواهد شد.
نمايش وضعيت جاری پيش ثبت نام
راهنمای انجام گام سوم (ثبت نام الکترونیکی)
پس از تایید پیش ثبت نام به مرحله ثبت نام می پردازیم.
ورود به سامانه و شروع فرآیند ثبت نام:
پس از ورود به سامانه اینترنتی ثبت نام مودیان در نظام مالیاتی به نشانی tax.dov.ir، شکل ذیل نمایش داده خواهد شد.
ورود به سامانه ثبت نام
لازم بذکر است، برای شروع، می بایست عملیات پیش ثبت نام را با موفقیت انجام داده باشید و توسط پست، نام کاربری و کلمه عبور به دست شما رسیده باشد. در صورتیکه موارد فوق انجام شده است، می توانید با انتخاب کليد “عملیات ثبت نام “، فرآیند را آغاز نمایید.
انتخاب نوع مودی و مرحله فرآيند
در شکل بالا، با انتخاب مرحله سوم فرآیند ثبت نام “، صفحه آغازین ثبت نام اشخاص حقوقی، شکل ذیل، نمایش داده خواهد شد.
صفحه آغازين ثبت نام اشخاص حقوقی
با فشردن کلید ” شروع ” در شكل بالا، صفحه مربوط به اطلاعات شناسایی متقاضی، شکل ذیل نمایش داده خواهد شد که شامل اطلاعات شناسایی شما می باشد. با وارد نمودن نام کاربری و کلمه عبور خود و عبارت امنیتی می توانید وارد سیستم شوید. لازم به ذکر است در صورتیکه چند بار اطلاعات را اشتباه وارد نمایید سامانه قفل خواهدشد. لازم بذکر است، در صورتیکه به اشتباه اطلاعات دیگران را وارد نمایید. در مرحله ی اعتبار سنجی اطلاعات شما رد شده و کلیه عواقب آن به عهده شما خواهد بود.
اطلاعات شناسايی متقاضی
ورود اطلاعات:
پس از درج اطلاعات شناسایی و وارد نمودن عبارت تصویر امنیتی، با انتخاب کلید ورود”، به بخش شعب سامانه مطابق شکل ذیل وارد خواهید شد.
اطلاعات شعب
پس ار تکمیل فرم اطلاعات شعب با انتخاب کلید”بعدی” صفحاتی جهت تکمیل اطلاعات مدیران اصلی مطابق شکل 18 و ورود اطلاعات مالیاتی مطابق شکل ذیل نمایش داده خواهند شد.
اطلاعات مديران اصلی
اطلاعات مدیر عامل از بخش پیش ثبت نام نمایش داده می شود و در صورت نیاز قابل ویرایش خواهد بود. در صورتی که نیاز به ویرایش اطلاعات وارده داشته باشید، می توانید با “انتخاب اطلاعات این سطر”، اطلاعات مورد نظر را ویرایش نمایید.
در صفحه اطلاعات مالیاتی، اطلاعات پرونده های مالیاتی خود را به تفکیک منبع مالیاتی در صورت وجود وارد نمایید. در صورت وارد ننمودن شماره کلاسه پرونده مالیاتی، شما به عنوان مودی جدید تلقی خواهید شد و می بایست به نزدیکترین حوزه مالیاتی مربوطه مراجعه و پس از تشکیل پرونده، شماره کلاسه پرونده خود را در این صفحه درج نمایید.
اطلاعات مالياتی
در مرحله بعد، نشانی محل فعالیت مطابق شکل ذیل، نمایش داده خواهد شد. در این صفحه اطلاعات اقامتگاه قانونی وارد شده در پیش ثبت نام نمایش داده می شود. در صورتیکه اطلاعات محل فعالیت شما با اطلاعات اقامتگاه قانونی متفاوت می باشد آنرا به نشانی محل فعالیت تغییر دهید.
برای مطالعه مقاله مراحل ثبت نام الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده می توانید از این لینک استفاده نمایید.
نشانی محل فعاليت
پس از رویت اطلاعات محل فعالیت اصلی، با انتخاب کلید “بعدى “، صفحاتی جهت ورود اطلاعات مالی مطابق شکل ذیل نمایش داده می شود
اطلاعات مالی
و اطلاعات حساب های بانکی مطابق شکل ذیل نمایش داده خواهند شد.
اطلاعات حسابهای بانكی
پس از ورود و تکمیل کلیه اطلاعات فوق، با فشردن کلید “بعدی “، اطلاعات فعالیت شما مطابق شکل ذیل نمایش داده خواهد شد. اطلاعات فعالیت وارد شده از بخش پیش ثبت نام نمایش و قابل ویرایش می باشد.
چنانچه نیاز دارید بیش از یک فعالیت وارد نمایید درصد آن را نیز باید تعیین نمایید. چنانچه نیاز به ویرایش اطلاعات نمایش داده شده دارید، همانطور که توضیح داده شد، می بایست در لیست پایین صفحه انتخاب اطلاعات این سطر” را کلیک نموده، پس از نمایش اطلاعات مربوطه در صفحه و اعمال تغییرات، کلید “ذخيره” را فشرده تا اطلاعات شما ثبت گردد.
اطلاعات فعالیت برای ثبت نام
پس از تکمیل اطلاعات فعالیت، با فشردن کلید “بعدی”، صفحه ای جهت ورود اطلاعات مجوزها، مطابق شکل ذیل، نمایش داده خواهد شد.
اطلاعات مجوزها
تائید ثبت نام:
پس از تکمیل اطلاعات مجوزها و فشردن دکمه “تایید و ثبت نهایی “، صفحه رویت و تایید اطلاعات، مطابق شکل ذیل، نمایش داده خواهد شد. چنانچه اطلاعات نمایش داده شده کامل و صحیح نمی باشد، با فشردن کلید “خير” می توانید به صفحات قبل بازگشته و اطلاعات مورد نظر را تکمیل یا اصلاح نمایید.
و در صورتی که اطلاعات نمایش داده شده کامل و صحیح می باشد، با فشردن کلید ” بله “، اطلاعات شما ثبت نهایی شده و به سازمان امور مالیاتی جهت بررسی و صدور کارت اقتصادی ارسال می گردد. پس از این مرحله، اطلاعات درج شده، غیر قابل ویرایش و هرگونه تغییر می باشد.
رویت و تایید اطلاعات
خاتمه ثبت نام و دریافت کد رهگیری:
پس از تایید اطلاعات نهایی، شکل ذیل، نمایش داده خواهد شد که شامل شماره رهگیری تخصیص داده شده می باشد. می توانید از اطلاعات این صفحه “چاپ ” گرفته و نزد خود نگه دارید. ظرف دو هفته کاری اطلاعات شما اعتبار سنجی شده و در صورت تایید اطلاعات، کارت اقتصادی شما صادر و به آدرس ارائه شده ارسال می گردد. در صورت عدم دریافت کارت اقتصادی در مدت مذکور، می توانید از بخش رهگیری ثبت نام این سامانه، مورد را پیگیری نمایید.
خاتمه ثبت نام
نحوه انجام عملیات ثبت نام در چند مرحله:
در این سامانه اگر به هر دلیل مجبور به خروج حین انجام عملیات مذکور شدید، سامانه کلیه اطلاعات وارد شده تا پایان صفحه قبل را نگهداری می نماید. برای دسترسی مجدد به این اطلاعات و انجام ادامه عملیات کافی است مجددا با وارد نمودن نام کاربری و کلمه عبور، وارد سامانه شده و عملیات را ادامه دهید.
راهنمای انجام گام چهارم (رهگیری عملیات ثبت نام):
پس از دریافت کد رهگیری چنانچه قصد بررسی وضعیت ثبت نام را دارید، قسمت رهگیری ثبت نام را انتخاب نموده تا فرم زیر ظاهر شود.
رهگيری ثبت نام
پس از وارد نمودن شماره رهگیری، شرح وضعیت ها در فرمی مانند شک زیر نمایش داده خواهد شد.
نمايش وضعيت جاری ثبت نام
مسیر توسعه تکنولوژی در سراسر دنیا سبب شد که تجار در هر نقطه ای از جهان به فکر توسعه دامنه ارتباطات کسب و کار خود باشند به صورتی که این تمایلات به افزایش راه های کسب و کار و تجارت با سایر نقاط دنیا انجامید. اما این تجارت ها علی رغم سودآوری و رشدی که به وجود آوردند، باعث بروز مشکلاتی نیز شدند که یکی از آنها تفاوت نرخ ارز در کشور های مختلف می باشد.
این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است به صورتی که یکی از استاندارد های حسابداری را به خود اختصاص داده است که به حسابداری تسعیر نرخ ارز (استاندارد حسابداری شماره 16) معروف می باشد. این موضوع زمانی اهمیت دارد که یک تاجر تصمیم به مبادله کالا یا خدمات با یک شخص خارجی می گیرد که در این خصوص موظف است مبادلات پولی خود را در ترازنامه و سایر صورت های مالی قید کند.
هدف اصلی از تسعیر ارز سنجش این موضوع است که چه نرخی برای تسعیر به کار گرفته شود که به وسیله آن بتوان تسعیر را انجام داد و نتیجه گرفت که آثار مالی ناشی شده از این تغییر در نرخ ارز است به چه شکلی در صورت های مالی نشان داده شود.
در این خصوص می توان گفت زمانی که ارزش ارز طرفین معامله برای خرید و فروش با هم متفاوت باشد، لازم است که این تفاوت محاسبه گردد و سود یا زیان ناشی از این تفاوت تعیین شود که به آن حسابداری تسعیر ارز می گویند.
سود تسعیر ارز در موسسات و شرکت های دولتی و غیر دولتی با هم تفاوت دارد که بایستی شناسایی گردد. بنابراین در این موسسات غیردولتی، تفاوت های تسعیر معاملات ارزی در صورت سود و زیان دوره شناسایی می گردد و در برخی موارد نیز در حساب بهای تمام شده دارایی ثبت می شوند.
همچنین در موسسات دولتی، تسعیر معاملات ارزی بر اساس ماده 136 قانون محاسبات عمومی در حساب اندوخته تسعیر دارایی و بدهی های ارزی ثبت می شود و سپس در صورت سود و زیان جامع درج می شود. در ادامه به برخی از اصطلاحات مهم این زمینه پرداخته شده است:
ارز:
به هر واحد پولی بجز واحد پول عملیاتی واحد تجاری کشور مبدا گفته می شود که دارای انواع زیادی می باشد.
تسعیر:
به تفاوت ناشی از تسعیر میزانی از یک واحد پول به واحد پول دیگر گفته می شود که با نرخ های متفاوت و در 2 مقطع زمانی زیر صورت می گیرد:
اقلام تسعیر ارز:
به طور کلی اقلام تسعیر ارز به 2 نوع پولی و غیر پولی تقسیم می شوند که در ادامه شرح داده شده اند.
نمونه ای از اقلام پولی بر اساس استاندارد شماره 16 حسابداری عبارتند از:
اقلام غیر پولی به اقلامی گفته می شوند که ویژگی اصلی آنها، عدم حق دریافت (یا تعهد پرداخت) مبلغ ثابتی از وجه نقد است که شامل موارد زیر می شوند:
انواع ارز از نظر مبنای قیمتی
بهای ارز هایی که در ادامه به آنها اشاره شده است، در معاملات ارزی موسسات و شرکت ها، مورد تایید بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی قرار گرفته اند که این ارز ها در بازار ایران به 3 نوع زیر تقسیم شده اند:
ارز با نرخ رسمی بانک مرکزی یا دولتی:
این نوع از ارز برای واردات کالا های ضروری از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:
ارز با نرخ نیمای:
بانک مرکزی ایران سیستمی را راه اندازی نموده است با نام سامانه نیما که به وسیله این سامانه صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات خود را برای فروش به نرخ توافقی به واردکنندگان عرضه می کنند. همچنین در این سامانه وارد کنندگان کالا می توانند با ثبت تقاضای ارزی خود، می توانند ارز مورد نیاز خود را با قیمتی بیشتر از 2 برابر نرخ دولتی ارز تامین نمایند. ارز نیمایی نرخی بین ارز با قیمت دولتی و ارز با قیمت آزاد دارد.
ارز با نرخ آزاد توافقی:
بانک مرکزی، سامانه نظارت ارز سنا را راه اندازی نموده است که در این سامانه، قیمت ارز به عنوان میانگین موزون سنا اطلاع رسانی می گردد. در واقع سامانه نظارت ارز سنا، میانگین نرخ خرید و فروش ارز ها را به صورت لحظه ای، روزانه، هفتگی و ماهانه اعلام می کند. لازم به ذکر است که استفاده از نرخ های درج شده در این سامانه، مورد تایید سازمان امور مالیاتی می باشد که برای معاملاتی که با ارز آزاد انجام می گردند.
سازمان امور مالیاتی کشور در طی دستور العمل 200/93/524 و بخشنامه شماره 200/97/172 فرآیند عملیات تسعیر ارز و مبانی مورد قبول سازمان برای اعمال نرخ های ارزی معاملات اقلام پولی و غیر پولی را به مودیان مالیاتی اعلام کرده است. بنابراین مودیان مالیاتی در طی دوره مالی و پایان دوره مالی در خصوص ثبت معاملات ارزی و تسویه آنها موظف به رعایت نکات مندرج در این دستور العمل و بخشنامه مالیاتی در خصوص تسعیر ارز هستند.
جهت خريداينترنتي جزوات آموزشي ازحساب پاک روي همين لينک ضربه بزنيد
تعریف ضایعات
ضایعات به واحدهایی اطلاق می شود که شرایط استاندارد تولید را نداشته و از عملیات تولید کنار گذاشته و یا به ارزش قراضه به فروش می رسند ودر اثر عواملی مانند نابابی مواد خام نامرغوبی یا عدم مهارت کارگران ایجاد می شود.
طبقه بندی ضایعات
* ضایعات عادی
الف: ضایعات عادی غیر قابل فروش
ب: ضایعات عادی قابل فروش
* ضایعات غیر عادی
الف: ضایعات غیر عادی و غیر قابل فروش
ب: ضایعات غیر عادی و قابل فروش
۲-۲-۱ ضایعات عادی
ضایعاتی هستند که در وضعیت مطلوب تولید ایجاد شده و قابل کنترل نمی باشند و دارای این ویژگی هستند که غیر قابل اجتنابند و در فرآیند تولید بطور معمول اتفاق می افتد (قابل پیش بینی هستند و غیر قابل پیشگیری اند )
الف: ضایعات عادی غیر قابل فروش
ضایعاتی هستند که با توجه به وضعیت یکسان تکمیل آنها و ظاهر شدن در جدول معادل آحاد تکمیل شده هزینه آنها طبق توضیحات صفحات بعدی تسهیم می گردد
ب: ضایعات عادی قابل فروش
ضایعاتی هستند که هزینه آنها صرف بازیافت هزینه های مرحله یا یکی از هزینه های مرحله می شود.
۲-۲-۲ ضایعات غیر عادی
ضایعاتی هستند که انتظار می رود در شرایط مطلوب تولید بوجود آیند وقابل کنترل می باشند، لذا در اثر سهل انگاری و برنامه ریزی نامطلوب ایجاد می شوند( غیر قابل پیش بینی و قابل پیشگیری اند)
ضایعات غیر عادی گذشته از آنکه بصورت یکنواخت یا در مقاطع خاصی شماسایی کگردند هزینه تولید آنها بر اساس جدول معادل آحاد تکمیل شده محاسبه و به حساب ضایعات غیر عادی بدهکار و به حساب مرحله وقوع بستانکار می شود ( همیشه بر اساس معادل و درصد تکمیل در جدول گزارش هزینه تولید منظور می شود)
الف: ضایعات غیر عادی غیر قابل فروش
ضایعات غیر عادی در صورتی که غیر قابل فروش باشند در پایان دوره مالی مانده حساب آنها در صورت سود وزیان تحت عنوان سایر هزینه ها گزارش می شوند.
ب: ضایعات غیر عادی قابل فروش
ضایعات غیر عادی چنانچه قابل فروش باشند بهای فروش آنها باعث کاهش زیان حاصل از ضایعات غیر عادی می شود.
ثبت ضایعات غیر عادی زمان قوع ضایعات غیر عادی **
حساب مرحله وقوع **
ثبت ضایعات غیر عادی زمان فروش نقد وبانک **
ثبت بستن ضایعات غیر عادی در پایان دوره مالی حساب سود وزیان **
ضایعات غیر عادی **
ضایعات عادی از نقطه نظر حسابداری به مثابه یکی از هزینه های تولیدی قلمداد گردیده و مانند هزینه های تولیدی ( مواد وتبدیل) به واحدهای سالم تخصیص می یابد.
۲-۳-۱- چنانچه ضایعات عادی بطور یکنواخت به وجود آیند و نتوان مقطع خاصی برای بروز آن معین نمود.
در این حالت هزینه آن به وسیله واحدهای تکمیل شده و انتقال یافته آن مرحله و کالای در جریان ساخت پایان دوره در آن مرحله جذب می گردد. یعنی ضایعات عادی از نظر محاسباتی افشاء می گردند و در جدول معادل آحاد تکمیلی آورده نمی شوند و هزینه مربوط به آنها خود بخود به کالای تکمیل شده و کالای در رجیان ساخت پایان دوره سرشکن می گردد.
۲-۳-۲- اگر ضایعات عادی در موضعیت ۱۰۰% تکمیل شناسایی شوند
در این حالت برای ضایعات معادل آحاد تکمیل شده در نظر گرفته می وشد تمام هزینه آنها به کالای تکمیل شده منظور خواهد شد بعبارت دیگر ضایعات عادی از نظر مقداری در جدول معادل آحاد تکمیل شده آورده می شوند و بهای آنها نیز محاسبه می شود اما هزینه آنها فقط باعث افزایش هزینه های کالای تکمیل شده می گردد و سهمی از آن به کالای در جریان ساخت پایان دروه تعلق نمی گیرد، زیرا کالای در جریان ساخت آخر دوره به مرحله بروز ضایعات نرسیده است ( ضایعات عادی که در پایان فرآیند تولید بوجود آیند تمام هزینه آنها فقط به کالای تکمیل شده و انتقالی منظور می گردد)
۲-۳-۳- چنانچه نقطه بازرسی ضایعات عادی قبل از درجه تکمیل کالای در جریان ساخت پایان دوره باشد ( کالای در جریان ساخت پایان دوره از مقطع بروز ضایعات عادی گذشته باشد ) در این حالت بستگی به ضایعات غیر عادی دارد:
الف: اگر ضایعات عادی قبل از ضایعات غیر عادی رخ داده باشد. در این حالت ضایعات عادی در معادل آحاد تکمیلی آورده نمی شود و هزینه یابی نیز نمی شود و هزینه آن خودبخود به تولید تخصیص داده می شود.
ب: اگر ضایعات عادی بعد از ضایعات غیر عادی رخ داده باشد:
در این حالت برای ضایعات عادی معادل آحاد تکمیل شد در نظر گرفته می شود وبراساس معادل آحاد تکمیل شده بهای تمام شده آنها محاسبه وهزینه ضایعات عادی بین محصولات تکمیل شده وانتقال یافته و کالای در جریان ساخت پایان دوره تسهیم می گردد ( یعنی ضایعات عادی ازنظر مقداری در جدول معادل آحاد تکمیل شده اورده می وشند قیمت تمام شده آنها نیز از هر نظر محاسبه می گردد)
ج: اگر ضایعات غیر عادی نداشته باشیم، در اینجا نیز همانند حالت الف عمل می کنیم
۲-۳-۴- چنانچه نقطه بازسی ضایعات عادی بعد از درجه تکمیل کالای در جریان ساخت پایان دوره باشد (کالای در جریان ساخت پایان دوره به مقطع بروز ضایعات عادی نرسیده باشد )
در این حالت ضایعات عدی از نظر مقداری در جدول معادل احاد تکمیل شده آورده می شوند و هزینه آنها فقط به کالای تکمیل شده منتقل گردیده زیرا کالای در جریان ساخت پایان هر دوره هنوز به مقطع حدوث ضایعات عادی نرسیده اند وهزینه ضایعات عادی به آنها تخصیص نمی یابد.
۲-۳-۵- ضایعات عادی قابل فروش
چنانچه ضایعات عادی قابل فروش باشند بهای فروش انها می تواند صرف کاهش هزینه های مرحله وقوع گردد اینکه بهای فروش ضایعات عادی صرف کاهش کدامیک از هزینه های مرحله وقوع گردد بستگی به نظر مدیریت دارد و می تواند صرف کاهش هزینه های انتقالی مرحله، هزینه مواد مرحله ویا هزینه تبدیل مرحله گردد وبه صورت زیر در دفاتر ثبت می گردد.
نقد وبانک **
حساب مرحله وقوع **
۲-۴- هزینه یابی ضایعات غیر عادی
ضایعات غیر عادی چه بصورت یکنواخت ویا چه در مقطع خاصی شناسایی گردند و چه قابل فروش باشند یا نباشند ازلحاظ مقداری در جدول معادل آحاد تکمیل شده آورده می شوند و ماند کالای در جریان ساخت پایان دوره هزینه های مربوط به آنها جداگانه محاسبه و بابت ان حساب ضایعات غیر عادی بدهکار و حساب مرحله قوع بستانکار می شود.
نکته: برای هزینه یابی دقیق واحدهای تکمیل شده و انتقال یافته و واحدهای در جریان ساخت باید اطلاعات زیر در دست باشد.
۱- جریان گردش محصول در مراحل مختلف تولید چگونه می باشد؟
۲- مواد اولیه در کدام مرحله و در چه مقاطعی از تکمیل به محصولات اضافه می گردد؟
۳- آیا دستمزد و سربار (هزینه های تبدیل) بطور یکنواخت در فریاند تولیدبه حساب منظور می گردند؟
۴- درجه تکمیل موجودی های ابتدا و پایان دوره مشخص گردد.
۵- بروز ضایعات بصورت یکنواخت و یا در مقاطع خاصی از فرایند تولید به وجود می آید ؟
۶- مقاطع بررسی شایعات شناسایی گردد
۷- روش هزینه یابی مرحله ای مشخص گردد ( fifio است یا میانگین )
بعد از بررسی هر یک از مراحل فوق انها را از طریق نمودار نشان داده تا راحت تر بتوانیم مسائل مربوط را حل نماییم (برای مثال)
کالای تکمیلی ضایعات عادی در جریان ساخت اخر دوره در جریان ساخت اول دوره ضایعات غیر عادی مواد
۲-۵ ضایعات ازدیدگاه مختلف
۱- ضایعات غیر قابل برگشت به تولید یا قراضه (Spoilage)
۲- ضایعات قابل برگشت به تولید (Reworkred) مانند ظروف پلاستیکی
۳- افت (Shrinkage) مثلا با جوشاندن شیر حجمش کمتر می شود
۴- پس مانده (Scrap) مانند خاک اره
۵- ضایعات عادی (Normal Spoilage) غیر قابل اجتناب هستند و در اثر عواملی از قبیل تبخیر آب رفتگی نابابی مواد خام ایجاد می شوند جلوگیری از بروز ضایعات عادی غیر ممکن است
۶- ضایعات غیر عادی (Abnormal Spoilage) در نتیجه عدم مهارت کارگردان و یا بصورت غیر عادی ایجاد می شوند هزینه این ضایعات را باید جداگانه تحت سر فصل زیان ناشی از ضایعات غیر عادی گزارش کرد
۲-۶- نکات مهم
۱- منظور از نقطه بازرسی نقطه بروز ضایعات است
۲- بهای تمام شده واحدهای تکمیل شده در حالات مختلف وقوع ضایعات بشرح زیر است
ضایعات عادی در پایان عملیات ضایعات عادی در ابتدای ضایعات غیر عادی
واقع شده عملیات واقع شده واقع شود
۳- بهای تمام شده کالای درجریان ساخت پایان دوره درحالات مختلف وقوع ضایعات به شرح زیر است:
ضایعات عادی در ابتدای ضایعات عادی در پایان ضایعات غیر عادی
عملیات واقع شده عملیات واقع شود. = واقع شود
۴- ضایعات عادی قابل پیش بینی ولی غیر قابل پیشگیری اند وضایعات غیر عادی قابل پیش بینی و قابل پیشگیری اند
۵- هزینه ضایعات عادی مانند یک هزینه تولید به واحد ها تحمیل می گردد درحالیکه هزینه ضایعات غیر عادی مانند هزینه دوره در نظر گرفته می شود.
جهت خريداينترنتي جزوات آموزشي ازحساب پاک روي همين لينک ضربه بزنيد
جهت صرفه جویی در وقت ، همواره دفاتر روزنامه و کل را بصورت ماهانه ثبت کنید
_ جهت تحریر ماهانه دفاتر ، 12 تراز آزمایشی 4 ستونی(هر تراز در حکم یک سند ) تهیه کنید:
- تراز اول از تاریخ 1 فروردین لغایت 31 فروردین(سند 1 تاریخ 1394/01/31)
-تراز دوم از تاریخ 1 اردیبهشت لغایت 31 اردیبهشت(سند 2 تاریخ 1394/02/31)
و تا ...
- تراز 12 از تاریخ 1 اسفند لغایت 29 اسفند(سند12 تاریخ1394/12/29)
_ هیچگاه "مانده" بد -بس تراز را ثبت نکنید
همواره "گردش" بد-بس تراز بایستی در دفاتر روزنامه و کل ثبت شود
دقت گردد که دو ستون "گردش بدهکار و بستانکار " تراز آزمایشی ماهانه بعنوان سند ماهانه در دفاتر روزنامه و کل ثبت شده و از ثبت "مانده بدهکار و بستانکار " خودداری گردد.
طبق ماده17-مودیانی که از نرم افزار استفاده میکنند ، میتوانند ماهی یکبار گردش تراز آزمایشی هر ماه را در دفاتر روزنامه و کل ثبت کنند.
تکلیف این دسته از مودیان به تسلیم تراز آزمایشی سه ماهه به سازمان امور مالیاتی توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد.
جهت خريداينترنتي جزوات آموزشي ازحساب پاک روي همين لينک ضربه بزنيد
************---------------------------******************
حسابرسی یکی از اقدامات مهمی از است که در دستور کار اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد. در این مطلب از کارمنتو با بررسی ماده 272 قانون مالیات مستقیم، بررسی می کنیم که چه اشخاص یا شرکت هایی مشمول حسابرسی هستند. با ماه همراه باشید.
الف- شرکتهای موضوع بندهای (الف) و (د) ماده واحدهی «قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی»:
*: با توجه به تاریخ اجرای اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم، مقررات ماده ۲۷۲ قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص مشمولین این بند که شروع سال مالی آنها از تاریخ 1394.1.1 است، لازمالاجرا است.
ب- اشخاص حقیقی یا حقوقی بر اساس نوع فعالیت:
ج- اشخاص حقیقی یا حقوقی بر اساس حجم فعالیت:
سایر اشخاص حقوقی و حقیقی (شامل شرکتهای سهامی خاص و سایر شرکتها و همچنین مؤسسات انتفاعی غیرتجاری، شرکتها و مؤسسات تعاونی و اتحادیههای آنها و اشخاص حقیقی که طبق مقررات قانونی مربوط، مکلف به نگهداری دفاتر قانونی میباشند) که بر اساس آخرین اظهارنامه تسلیمی خود، جمع کل ناخالص درامد (فروش و یا خدمات اعم از عملیاتی و غیرعملیاتی) آنها بیش از 8۰ میلیارد ریال (در مورد شرکتهای پیمانکاری، دریافتی آنها بابت پیمانهای منعقد شده بیش از 8۰ میلیارد ریال ) یا جمع داراییهای آنها (جمع ستون بدهکار ترازنامه) بیش از 150 میلیارد ریال باشد. ( طبق اطلاعیه مورخ 1399/10/21 )
لازم به ذکر است که؛ مفاد این اطلاعیه در خصوص اشخاص موضوع بندهای (ب) و (ج) که شروع سال مالی آنها از تاریخ 1396.1.1 و به بعد میباشد، لازمالرعایه است.
همچنین، مراتب فوق در راستای مقررات ماده ۲۷۲ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳۱/ ۴/ ۹۴ اعلام میگردد و تکالیف اشخاص مذکور در اجرای قانون و مقررات مربوط و همچنین اطلاعیههای وزارت امور اقتصادی و دارایی کماکان به قوت خود باقی خواهد بود.
در صورت درخواست، اشخاص مذکور مکلف اند گزارش حسابرسی مالیاتی طبق نمونهای که از طرف سازمان امور مالیاتی تهیه میشود، تنظیم کنند و جهت تسلیم به ادارة امور مالیاتی مربوط در اختیار مؤدی قرار دهند.
سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا پایان دیماه هر سال نسبت به اعلام آن گروه یا گروه هایی از اشخاص حقیقی و حقوقی که علاوه بر شرکتهای موضوع بندهای(الف) و (د) ماده واحده «قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح بهعنوان حسابدار رسمی» مصوب سال ۱۳۷۲ براساس نوع و یا حجم فعالیت آنها ملزم به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران همراه با اظهارنامه مالیاتی و یا حداکثر ظرف مدت سهماه پس از مهلت انقضای ارائه اظهارنامه میباشند را از طریق مقتضی (درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و یکی از روزنامههای کثیرالانتشار و یا سامانه الکترونیکی مربوط) به اطلاع این گروه از اشخاص برساند.
علاوه بر آن سازمان یادشده میتواند اشخاص حقیقی و حقوقی معینی را به صورت موردی مشمول حکم این ماده نماید، که در اینصورت موضوع شمول اشخاص یادشده باید با ابلاغ کتبی تا پایان دیماه هر سال به آگاهی آنها برسد. اشخاص حقیقی و حقوقی مزبور که سال مالی آنها بعد از اعلام سازمان یادشده آغاز میشود، مشمول حکم این ماده خواهند بود. در صورت ارائه نکردن گزارش حسابرسی مالی موضوع این ماده در مهلت مقرر، علاوه بر تعلق جریمه معادل بیستدرصد (۲۰%) مالیات متعلق، درآمد مشمول مالیات آنها طبق مقررات این قانون از طریق رسیدگی تعیین خواهد شد.
آئیﻦ نامه تحریر دفاتر قانونی
دفاتﺮ تحﺮیﺮ نامه آئین قانونی
ﻣ قدﻣه :
در ﻣـاده اسـتناد بـه لـیکن اسـت نشده خاصی تعریف دفاتر خصوص در عموﻣی ﻣحاسبات قانون 95 ﻣالیاتهـاي قـانون
دفاترروزناﻣه از است عبارت ﻣالیاتی نظر از قانونی دفاتر ﻣستقیم ) نقـدي غیـر یـا و نقـدي از اعم ( ﻣوضـوع کـل دفتـر
دارای و اقتصادي اﻣور وزارت که ﻣخصوصی دفاتر ویا تجارت قانون ﻣشـاغل دفتـر عنوان به ی » درآﻣـد دفتـر هزینـه و
« دفـاتر نگهـداري و تحریـر و تنظیم نحوه به ﻣربوط ناﻣه آئین است شده ﻣقرر و ﻣیدهد قرار ﻣودیان دسترس در و تهیه
بانـک از نظرخـواهی با دارایی و اقتصادي اﻣور وزارت توسط ﻣدارك و اسناد حساب و اسـلاﻣی جمهـوري ﻣرکـزي
سازﻣان و ایران دارایـی و اقتصادي اﻣور وزیر تصویب از وپس تهیه ایران ﻣعادن و صنایع و بازرگانی اتاق و حسابرسی
تاریخ در ﻣذکور ناﻣه آئین که شد خواهد ﻣنتشر ﻣودیان اطلاع جهت28/12/1367 است رسیده تصویب به
آئیﻦ نامه تحریر دفاتر قانونی
2
اول فصل :قانونی دفاتر ﻣشخصات
دوم فصل :حساب ﻣدارك و حسابداري اسناد ، دفاتر سایر
دفاتر نگهداري و تحریر نحوه سوم فصل
ﻣاده ﻣالی صورتهاي تنظیم چگونگی چهارم فصل
پنجم فصل: دفاتر رد ﻣوارد
اول فصــل
قانونی دفاتر مشخصات:
ﻣاده2( دفاترآئین این ﻣشمول قانونی ﻣشاغل دفتر و یکدیگر از جدا یا ﻣشترك از اعم کل و روزناﻣه دفاتر کلیه از است عبارت ناﻣه) و درآﻣد دفتر
هزینه ( ﻣواد ﻣقررات ﻣطابق کل و روزناﻣه دفاتر آنها، در حسابداري عملیات هرگونه ثبت از قبل که11 و12 سال ﻣصوب تجارت قانون1311 از
نمای طرف شده تحریر فارسی به و گردیده ثبت و پلمب اﻣضاء، ﻣورد حسب ذیربط ﻣالیاتی اﻣور ادارات طرف از ﻣشاغل دفتر و اسناد ثبت اداره نده
باشد .
تبصره1 شماره در اشتباه ـ اشتباهات همچنین و صفحات گذاري بی ﻣوجب ﻣذکور ﻣراجع در دفاتر پملب از ناشی بود نخواهد دفاتر اعتباري .
تب صره2 است ﻣحو قابل سهولت به که وسایلی با دفاتر نوشتن ـ)گرافیت ﻣواد ﻣانند (است ﻣمنوع .
تبصره3 شده اﻣضاء و ثبت ﻣشاغل دفاتر فهرست همچنین و اسناد ثبت اداره از واصله شده پلمب و ثبت دفاتر فهرست ﻣوظفند ﻣالیاتی اﻣور ادارات ـ
ﻣالیات اﻣور ادارات به را خود ناحیه ازنمایند ارسال ﻣربوط ی .
ﻣاده3 ( آئین این ﻣشمول ﻣودیان ﻣگر نمایند، استفاده قبل سال یک ظرف شده ثبت و پلمب اﻣضاء، دفاتر از فقط ﻣالی، سال هر براي ﻣکلفند ناﻣه
ا جدید دفاتر هستند ﻣجاز اینصورت در که باشد جدید دفاتر به نیاز دفاتر شدن تمام بعلت سال اثناء در اینکه با و نمایند ثبت و پلمب ﻣضاء،
ﻣاده ﻣقررات رعایت16 آئین این کنند ثبت جدید دفاتر در را ﻣالی عملیات اداﻣه ناﻣه . استفاده براي ﻣأخوذه دفاتر ﻣشخصات و تعداد جدر
است الزاﻣی سال آن به ﻣربوط ﻣالیاتی اظهارناﻣه در ﻣالی، سال هر در.
ﻣاده4( ا که است دفتري روزناﻣه دفتر و اصول رعایت با را خود ﻣحاسباتی و ﻣالی رویدادهاي سایر و ﻣعاﻣلات کلیه حقیقی یا حقوقی شخاص
نمایند ثبت آن در وقوع تاریخ ترتیب به و حسابداري شده پذیرفته استانداردهاي و ﻣوازین.
ـ تبصره بر ﻣتعدد روزناﻣه دفاتر یا و عملیات کلیه ثبت براي واحد روزناﻣه دفتر نگهدارياست ﻣجاز عملیات از شبخ هر اي.
ﻣاده5( آن ﻣخصوص صفحات در حسابها کدگذاري یا سرفصل برحسب روزناﻣه دفاتر یا دفتر در شده ثبت عملیات که است دفتري کل دفتر
ﻣی ثبت اﻣکان آن از ترازناﻣه و زیان و سود حساب تنظیم که ترتیبی به شود باشد پذیر . آئیﻦ نامه تحریر دفاتر قانونی
6
10- ث در حاصل حساب اشتباه ﻣاده تبصره ﻣقررات طبق آن حاصلا به نسبت صورتیکه در ﻣوسسه عملیات بت11 آئین این باشد نشده اقدام ناﻣه .
11- ﻣاده ﻣوضوع ﻣخصوص اوراق از ﻣورد حسب ﻣالیاتی دیانؤﻣ صورتیکه در169 ننمایند استفاده ﻣستقیم ﻣالیاتهاي قانون .
12- آئین ارائه عدم ناﻣه ک دستورالعملهاي یا هابرناﻣه و ﻣاشین ار نرم با کار نحوه و آن هاي خلاصه تسلیم عدم همچنین و استفاده ﻣورد ﻣالی افزارهاي
ﻣاده ﻣوضوع عملیات17 آئین این ﻣی استفاده الکترونیکی سیستمهاي از که اشخاصی ﻣورد در ﻣاده آن در ﻣقرر ﻣهلت در ناﻣه نمایند .
13- ثبت دفاتر از جلد چند یا یک ارائه عدم شده پلمب و)نانویس ولو(
14- قبل سالهاي شده پلمب و ثبت دفاتر از استفاده) ﻣاده ﻣقررات به توجه با3 آئین این ناﻣه(
15- نمایند ﻣی استفاده ﻣذکور سیستمهاي از که اشخاصی ﻣورد در الکترونیکی، سیستمهاي در ﻣوجود اطلاعات با دفاتر ﻣندرجات تطبیق عدم .
16- هزینه ثبت و ها احراز بشرط دفاتر در غیرواقع ﻣالی اقلام و اعمال نوع هر و درآﻣدها)هزینه ثبت آنکه حتوضی اﻣا بوده ﻣحقق آن وقوع که هایی
ﻣی داده برگشت و نیست ﻣالیاتی ثحی از قبول قابل قانونی خاص یللاد به هزینه ثبت بمنزله شود، نمی تلقی غیرواقعی هاي شود(.
بند ﻣورد در ـ تبصره6 ا صفحات ذیل ﻣاندن سفید همچنین و بود نخواهد دفاتر رد ﻣوجب باشد افتتاحی تراز ثبت جهت ﻣاندن سفید چنانچه ﻣاده ین
دف اعتبار به شود، بسته خط با ﻣانده سفید قسمت و بوده ردیف شماره داراي اسناد که شرطی به ﻣاه هر یا هفته هر یا روز هر آخر در دفتر خللی تر
نمی وارد آورد.
ﻣ اده21( بند ﻣوضوع حسابرسان نفري سه هیأت3 ﻣاده97 تحریر نحوه و ديؤﻣ توجیهی یللاد به توجه با ﻣواردیکه در ﻣستقیم، ﻣالیاتهاي قانون
که نمایند احراز اﻣر، واقعیت رعایت و ﻣالیاتی اﻣور اداره سوي از ﻣطروحه ایرادات اهمیت درجه و حسابداري استانداردهاي رعایت و دفاتر ا یرادات
نمی وارد خللی دفاتر اعتبار به ﻣزبور ﻣی نماید، نمایند اعلام ﻣدارك و اسناد و دفاتر قبولی بر ﻣبنی را خود نظر توانند .
آئین این تبصره اجراي در ناﻣه)2 ( ﻣاده95 ﻣصوب ﻣستقیم ﻣالیاتهاي قانون27/11/1380 پیشنهاد به شماره384/29 -211 تاریخ10/1/82
تاریخ در تبصره دوازده و ﻣاده یک و بیست و فصل جپن در کشور ﻣالیاتی اﻣور سازﻣان10/1/82 و رسید دارائی و اقتصادي اﻣور وزیر تصویب به
سال فروردین اول از آن ﻣقررات1382 زملا سال با آنها ﻣالی سال که حقوقی اشخاص به نسبت و بوده جرالاا سال ﻣورد در نباشد، ﻣنطبق شمسی
از که ﻣالی1/1/82 ﻣی آغاز بعد به آئین ﻣفاد آن، از قبل ﻣالی سال به نسبت و بوده جاري گردد ﻣی ﻣجري قبلی ناﻣه باشد .
یادآوري:
ﻣاده به تبصره یک شدن اضافه و حاصلا بازنگري، از پس ناﻣه آئین این20 شماره وطی شافزای تبصره سیزده به آن،13593 خﻣور
11/4/1384 است رسیده دارایی و اقتصادي اﻣور ﻣحترم وزیر تصویب به .بخشناﻣه ﻣفاد به عنایت با ،ًضمنا شماره هاي10579/1483-211
خﻣور6/6/1384 شماره و12726/2642-211 خﻣور16/7/1384 آئین اساس بر شده انجام اقداﻣات شماره بخشناﻣه ﻣوضوع قبلی ناﻣه
118/148-211 ﻣ خور18/1/1382 اصلاحیه این شدن جرالاا زملا تاریخ تا)11/7/1384 (ﻣی ﻣعتبر ﻣورد حسب باشد