درباره

حسابداری حسابرسی موسسات شرکتها وسازمانها


این وبلاگ درسال۱۳۸۶جهت استفاده علاقه مندان به رشته حسابداری تهیه شده است.

دسته بندي ها

جستجو

لينک هاي روزانه

برچسب ها

امکانات



قانون برگزاري مناقصات
شماره130890 17/11/1383
حضرت حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاي سيدمحمد خاتمي
رياست محترم جمهوري اسلامي ايران
طرح برگزاري مناقصات كه يك فوريت آن در جلسه علني روز يكشنبه مورخ 2/9/1382 تصويب گرديد و در جلسه علني روز سه شنبه مورخ 25/1/1383 مجلس با اصلاحاتي تصويب و به‎ دليل ايراد شوراي نگهبان به بند ( ب ) ماده ( 1 ) و بند ( ب ) ماده ( 28 ) آن و بر اساس اصل يكصد و دوازدهم ( 112 ) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال و با اصلاحاتي به ‎تصويب آن مجمع رسيد ، در اجراي اصل يكصد و بيست و سوم ( 123 ) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به پيوست ارسال مي گردد
رئيس مجلس شوراي اسلامي - غلامعلي حداد عادل
شماره67490 26/11/1383
وزارت امور اقتصادي و دارايي
قانون برگزاري مناقصات كه درجلسه علني روز سه‎شنبه مورخ بيست و پنجم فروردين ماه يكهزار و سيصد و هشتاد و سه مجلس شوراي اسلامي تصويب و با توجه به موارد ايراد شوراي نگهبان ، به‎مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال و با اصلاحاتي در تاريخ 3/11/1383 به تصويب آن مجمع رسيده و طي ‎نامه شماره 130890 مورخ 17/11/1383 مجلس شوراي اسلامي واصل گرديده است ، به پيوست جهت اجراز ابلاغ مي‎گردد
رئيس‎جمهور - سيدمحمدخاتمي
قانون برگزاري مناقصات
فصل اول - كليات
ماده 1 - كاربرد
الف - اين قانون به منظور تعيين روش و مراحل برگزاري مناقصات به تصويب مي رسد و تنها در معاملاتي كه با رعايت اين قانون انجام مي شود ، كاربرد دارد
ب - قواي سه گانه جمهوري اسلامي ايران اعم از وزارتخانه ها ، سازمانها و مؤسسات و شركتهاي دولتي ، مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت ، بانكها و مؤسسات اعتباري دولتي ، شركتهاي بيمه دولتي ، مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي ( درمواردي كه آن بنيادها و نهادها از بودجه كل كشور استفاده مي نمايند ) ، مؤسسات عمومي ، بنيادها و نهادهاي انقلاب اسلامي ، شوراي نگهبان قانون اساسي و همچنين دستگاهها و واحدهائي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر يا تصريح نام است ، اعم از اين كه قانون خاص خود را داشته و يا از قوانين و مقررات عام تبعيت نمايند نظير وزارت جهادكشاورزي ، شركت ملي نفت ايران ، شركت ملي گاز ايران ، شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران ، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ، سازمان بنادر و كشتيراني جمهوري اسلامي ايران ، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران ، سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و شركتهاي تابعه آنها موظفند در برگزاري مناقصه مقررات اين قانون را رعايت كنند
تبصره - نيروهاي مسلح ، تابع مقررات و ضوابط خاص خود بوده و از شمول اين قانون مستثني هستند
ماده 2 - تعاريف
واژگاني كه در اين قانون به كار برده شده ، به شرح زير تعريف مي شوند:
الف - مناقصه: فرايندي است رقابتي براي تامين كيفيت مورد نظر ( طبق اسناد مناقصه ) ، كه در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصه گري كه كمترين قيمت متناسب را پيشنهاد كرده باشد ، واگذار مي شود
ب - مناقصه گزار: دستگاه موضوع بند ( ب ) ماده ( 1 ) اين قانون كه مناقصه را برگزار مي نمايد
ج - مناقصه گر: شخصي حقيقي يا حقوقي است كه اسناد مناقصه را دريافت و درمناقصه شركت مي كند
د - كميته فني بازرگاني : هياتي است با حداقل سه عضو خبره فني بازرگاني صلاحيتدار كه از سوي مقام مجاز دستگاه مناقصه گزار انتخاب مي شود و ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها و ساير وظايف مقرر دراين قانون را برعهده مي گيرد
ه - - ارزيابي كيفي مناقصه گران: عبارت است از ارزيابي توان انجام تعهدات مناقصه گران كه از سوي مناقصه گزار يا به تشخيص وي توسط كميته فني بازرگاني انجام مي شود
و - ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها: فرايندي است كه درآن مشخصات ، استانداردها ، كارايي ، دوام و ساير ويژگي هاي فني بازرگاني پيشنهادهاي مناقصه گران بررسي ، ارزيابي و پيشنهادهاي قابل قبول برگزيده مي شوند
ز - ارزيابي مالي : فرايندي است كه در آن مناسب ترين قيمت به شرح مندرج در ماده ( 20 ) اين قانون از بين پيشنهادهائي كه ازنظر فني بازرگاني پذيرفته شده اند ، برگزيده مي شود
ح - ارزيابي شكلي: عبارت است از بررسي كامل بودن اسناد و امضاي آنها ، غيرمشروط و خوانا بودن پيشنهاد قيمت
ط - انحصار: انحصار در معامله عبارت است از يگانه بودن متقاضي شركت درمعامله كه به طرق زير تعيين مي شود:
1 - اعلان هيات وزيران براي كالاها و خدماتي كه در انحصار دولت است
2 - انتشار آگهي عمومي و ايجاب تنها يك متقاضي براي انجام معامله
ي - برنامه زماني مناقصه: سندي است كه در آن زمان و مهلت برگزاري مراحل مختلف مناقصه ، مدت اعتبار پيشنهادها و زمان انعقاد قرارداد مشخص مي شود
ماده 3 - طبقه بندي معاملات
معاملات از نظر نصاب ( قيمت معامله ) به سه دسته تقسيم مي شوند :
1ـ معاملات كوچك: معاملاتي كه كمتر از بيست و پنج ميليون و هشتصد و سي هزار (25،830،000) ريال باشد. 2ـ معـاملات متـوسط: مـعاملاتي كه مبلغ مورد معامله بيش از سقف مبلغ معاملات كوچك بوده و از دويست و پنجاه و هشت ميليون و سيصد هزار (258،300،000) ريال تجاوز نكند. 3ـ معاملات بزرگ: معاملاتي كه مبلغ برآورد اوليه آنها دويست و پنجاه و هشت ميليون و سيصد هزار (258،300،000) ريال و بيشتر باشد. ب ـ تا زمان دريافت گزارش ساليانه بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در شروع هر سال از شاخص‌هاي سال قبل استفاده مي‌شود. ( اصلاحی سال 85)
تبصره 1 - وزارت امور اقتصادي و دارائي مكلف است در ابتداي هر سال نصاب معاملات را براساس شاخص بهاي كالاها و خدمات اعلام شده توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ، جهت تصويب به هيات وزيران پيشنهاد نمايد
تبصره 2 - مبلغ نصاب براي معاملات كوچك و متوسط مبلغ مورد معامله و در معاملات عمده مبلغ برآوردي واحد متقاضي معامله مي باشد
تبصره 3 - مبلغ يا برآورد معاملات مشمول هر يك از نصاب هاي فوق نبايد با تفكيك اقلامي كه به طور متعارف يك مجموعه واحد تلقي مي شوند ، به نصاب پايين تر برده شود
ماده 4 - طبقه بندي انواع مناقصات
الف - مناقصات ازنظر مراحل بررسي به انواع زيرطبقه بندي مي شوند:
1 - مناقصه يك مرحله اي: مناقصه اي است كه در آن نيازي به ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها نباشد در اين مناقصه پاكتهاي پيشنهاد مناقصه گران در يك جلسه گشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعيين مي شود
2 - مناقصه دو مرحله اي: مناقصه اي است كه به تشخيص مناقصه گزار ، بررسي فني بازرگاني پيشنهادها لازم باشد در اين مناقصه ، كميته فني بازرگاني تشكيل مي شود و نتايج ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها را به كميسيون مناقصه گزارش مي كند و بر اساس مفاد ماده ( 19 ) اين قانون برنده مناقصه تعيين مي شود
ب - مناقصات از نظر روش دعوت مناقصه گران به انواع زير طبقه بندي مي شوند :
1 - مناقصه عمومي: مناقصه اي است كه در آن فراخوان مناقصه ازطريق آگهي عمومي به اطلاع مناقصه گران مي رسد
2 - مناقصه محدود: مناقصه اي است كه در آن به تشخيص و مسؤوليت بالاترين مقام دستگاه مناقصه گزار ، محدوديت برگزاري مناقصه عمومي با ذكر ادله تاييد شود فراخوان مناقصه از طريق ارسال دعوتنامه براي مناقصه گران صلاحيتدار براساس ضوابط موضوع مواد ( 13 ) و ( 27 ) اين قانون به اطلاع مناقصه گران مي رسد
فصل دوم - سازماندهي مناقصات
ماده 5 - كميسيون مناقصه
الف - كميسيون مناقصه از اعضاي زير تشكيل مي شود:
1 - رئيس دستگاه مناقصه گزار يا نماينده وي
2 - ذي حساب يا بالاترين مقام مالي دستگاه مناقصه گزار حسب مورد 3 - مسؤول فني دستگاه مناقصه گزار يا واحدي كه مناقصه به ‎درخواست وي برگزار مي شود
ب - در مناقصات مربوط به شهرداريها ، از سوي شوراي شهر يك نفر به عنوان ناظر در جلسات كميسيون مناقصه شركت خواهد كرد
ج - كميسيون با حضور هر سه نفر اعضاي مزبور رسميت دارد و تمام اعضاء مكلف به حضور در جلسه و ابرازنظر هستند تصميمات كميسيون با رأي اكثريت اعضاء معتبرخواهد بود
د - در مناقصات دو مرحله اي كميسيون ، مناقصه با حضور رئيس دستگاه مناقصه گزار تشكيل مي شود
ه - - اعضاء كميسيون مناقصات در شركتهاي دولتي با انتخاب هيات مديره مي باشد
ماده 6 - وظايف كميسيون مناقصه
اهم وظايف كميسيون مناقصه به شرح زير است :
الف - تشكيل جلسات كميسيون مناقصه در موعد مقرر در فراخوان مناقصه
ب - بررسي پيشنهادهاي مناقصه گران از نظر كامل بودن مدارك و امضاي آنها و نيز خوانا بودن و غيرمشروط بودن پيشنهادهاي قيمت ( ارزيابي شكلي )
ج - ارزيابي پيشنهادها و تعيين پيشنهادهاي قابل قبول طبق شرايط و اسناد مناقصه
د - ارجاع بررسي فني پيشنهادها به كميته فني بازرگاني در مناقصات دو مرحله اي
ه - - تعيين برندگان اول و دوم مناقصه ( طبق ضوابط مواد 19 و 20 اين قانون )
و - تنظيم صورتجلسات مناقصه
ز - تصميم گيري دربارة تجديد يا لغو مناقصه
ماده 7 - هيات رسيدگي به شكايات
به منظور رسيدگي به دعاوي بين مناقصه گر و مناقصه گزار هيات رسيدگي تشكيل مي گردد اساسنامه هيات رسيدگي به شكايات به تصويب مجلس شوراي اسلامي خواهد رسيد
ماده 8 - وظايف هيات رسيدگي به شكايات
الف - رسيدگي به اعتراضات مربوط به اجرا نشدن هر يك از مواد اين قانون
ب - صدور رأي تجديد يا لغو مناقصه
تبصره 1 - موارد زير مشمول رسيدگي از سوي هيات رسيدگي به شكايات نيست :
1 - معيارها و روش هاي ارزيابي پيشنهادها
2 - ترجيح پيشنهاد دهندگان داخلي
3 - اعتراضاتي كه يك ماه پس از اعتبار پيشنهادها ارسال شده باشد
4 - شكايت برندگان مناقصات پس از انعقاد قرارداد
تبصره 2 - آئين نامه اجرائي اين ماده پس از تصويب اين قانون و اساسنامه موضوع ماده ( 7 ) به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و وزارت امور اقتصادي و دارائي به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد
فصل سوم - برگزاري مناقصات
ماده 9 - فرايند برگزاري مناقصات
فرايند برگزاري مناقصات به ترتيب شامل مراحل زير است :
الف - تامين منابع مالي
ب - تعيين نوع مناقصه در معاملات بزرگ ( يك مرحله اي يا دو مرحله اي ، عمومي يا محدود)
ج - تهيه اسناد مناقصه
د - ارزيابي كيفي مناقصه گران درصورت لزوم
ه - - فراخوان مناقصه
و - ارزيابي پيشنهادها
ز - تعيين برنده مناقصه و انعقاد قرارداد
ماده 10 - تامين منابع مالي
الف - انجام معامله به هرطريق مشروط بر آن است كه دستگاههاي موضوع بند ( ب ) ماده ( 1 ) اين قانون به نحو مقتضي نسبت به پيش بيني منابع مالي معامله در مدت قرارداد اطمينان حاصل و مراتب در اسناد مرتبط قيد شده باشد
ب - موضوع پيش بيني منابع مالي و نحوه ضمان تأخير تعهدات براي انجام معامله بايد به صراحت در شرايط و اسناد مناقصه از سوي دستگاه مناقصه گزار قيد و تعهد شود
ماده 11 - روش هاي انجام مناقصه
مناقصه به طرق زير انجام مي شود:
الف - در معاملات كوچك ، كارپرداز يا مأمور خريد بايد با توجه به كم و كيف موضوع معامله ( كالا ، خدمت يا حقوق ) درباره بهاي آن تحقيق نمايد و با رعايت صرفه و صلاح و اخذ فاكتور مشخص و به تشخيص و مسؤوليت خود ، معامله را با تامين كيفيت به كمترين بهاي ممكن انجام دهد
ب - در معاملات متوسط ، كارپرداز يا مأمور خريد بايد با توجه به كم و كيف موضوع معامله ( كالا ، خدمت يا حقوق ) درباره بهاي آن تحقيق نمايد و با رعايت صرفه وصلاح و اخذ حداقل سه فقره استعلام كتبي ، با تامين كيفيت مورد نظر ، چنانچه بهاي به دست آمده مورد تاييد مسؤول واحد تداركاتي يا مقام مسؤول همتراز وي باشد ، معامله را با عقد قرارداد يا اخذ فاكتور انجام دهد و چنانچه اخذ سه فقره استعلام كتبي ممكن نباشد با تاييد مسؤول تداركاتي يا مقام مسؤول همتراز وي ، به تعداد موجود كفايت مي شود
تبصره - چنانچه مسؤوليت واحد تداركاتي برعهدة كارپرداز واحد باشد امضاي نامبرده به منزله امضاي مسؤول واحد تداركاتي است درصورتي كه دستگاه اجرائي فاقد كارپرداز باشد مي توان وظايف مندرج در اين قانون را به متصديان پستهاي مشابه سازماني و يا به مأمور خريد محول نمود
ج - در معاملات بزرگ به يكي از روش هاي زير عمل مي شود:
1 - برگزاري مناقصه عمومي ازطريق انتشار فراخوان در روزنامه هاي كثيرالانتشار
2 - برگزاري مناقصه محدود
ماده 12 - ارزيابي كيفي مناقصه گران
الف - در ارزيابي كيفي مناقصه گران ، بايد موارد زير لحاظ شود:
1 - تضمين كيفيت خدمات و محصولات
2 - داشتن تجربه و دانش در زمينه مورد نظر
3 - حسن سابقه
4 - داشتن پروانه كار يا گواهينامه هاي صلاحيت ، درصورت لزوم
5 - توان مالي متقاضي براي انجام كار درصورت لزوم
ب - مراحل ارزيابي كيفي مناقصه گران به شرح زير است :
1 - تعيين معيارهاي ارزيابي و اهميت نسبي معيارها
2 - تهيه اسناد ارزيابي
3 - دريافت ، تكميل و ارسال اسناد ارزيابي از سوي متقاضيان
4 - ارزيابي اسناد دريافت شده و تعيين امتياز هر يك از مناقصه گران و رتبه بندي آنها
5 - اعلام اسامي مناقصه گران صلاحيتدار به كارفرما و امتيازات و رتبة آنها ( تهيه ليست كوتاه )
6 - مستندسازي ارزيابي كيفي مناقصه گران
ج - سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مكلف است با همكاري دستگاههاي اجرائي حداكثر سه ماه پس از تصويب اين قانون آئين نامه اجرائي ارزيابي كيفي مناقصه گران را با رعايت موازين مقرر در اين ماده كه بيانگر شاخص هاي اندازه گيري و روش ارزيابي مناقصه گران باشد تهيه و به تصويب هيات وزيران برساند .
آيين‌نامه اجرايي بند « ج» ماده (12) قانون برگزاري مناقصات
ماده 13 - فراخوان مناقصه
الف - مفاد فراخوان مناقصه حداقل بايد شامل موارد زير باشد:
1 - نام و نشاني مناقصه گزار
2 - نوع ، كميت و كيفيت كالا يا خدمات
3 - نوع و مبلغ تضمين شركت در مناقصه
4 - محل ، زمان و مهلت دريافت اسناد ، تحويل و گشايش پيشنهادها
5 - مبلغ برآورد شده معامله و مباني آن ( درصورتي كه تعيين آن ميسر يا به ‎مصلحت باشد ) درمواردي كه فهرست بهاي پايه وجود دارد ، برآورد مربوط طبق فهرست ياد شده تهيه مي شود
ب - فراخوان مناقصه عمومي بايد به تشخيص مناقصه گزار از دو تا سه نوبت حداقل در يكي از روزنامه هاي كثيرالانتشار كشوري يا استان مربوط منتشر گردد
ج - مناقصه گزار مي تواند علاوه بر موارد مذكور در بند ( ب ) اين ماده از طريق ساير رسانه هاي گروهي و رسانه هاي ارتباط جمعي يا شبكه هاي اطلاع رساني نيز فراخوان را منتشر نمايد
د - درصورتي كه نياز به برگزاري مناقصه بين المللي باشد ، يا استفاده از تسهيلات اعتباري خارجي مطرح باشد ، بايد با كسب مجوزهاي مربوط و با رعايت موازين قانون حداكثر استفاده از توان فني و مهندسي توليدي و صنعتي و اجرائي كشور دراجراي پروژه ها و ايجاد تسهيلات به منظور صدور خدمات مصوب 12/12/1375 آگهي مربوط در يكي از روزنامه هاي كثيرالانتشار و حداقل يك نوبت دريكي از روزنامه هاي انگليسي زبان داخل و يك مجله يا روزنامه بين المللي مرتبط با موضوع مناقصه ، منتشر شود
ماده 14 - اسناد مناقصه
الف - تمامي اسناد مناقصه بايد به طور يكسان به همه داوطلبان تحويل شود
ب - اسناد مناقصه شامل موارد زير است :
1 - نام و نشاني مناقصه گزار
2 - نوع و مبلغ تضمين مناقصه
3 - محل ، زمان و مهلت دريافت اسناد ، تحويل پيشنهادها و گشايش آنها
4 - مبلغ پيش پرداخت و تضمين حسن انجام كار
5 - مدت اعتبار پيشنهادها
6 - شرح كار ، مشخصات فني بازرگاني ، استانداردها ، نوع ، كميت و كيفيت كالا ياخدمات
7 - برنامه ريزي انجام كار يا تحويل كالا
8 - معيارها و روش ارزيابي كيفي مناقصه گران
9 - روش تهيه و مهلت مقرر براي تسليم پيشنهادها و تعداد نسخه هاي آنها
10 - متن قرارداد شامل موافقتنامه ، شرايط عمومي و خصوصي و ضمائم آن
11 - صورتجلسات و توضيحات موضوع ماده ( 17 )
12 - ساير اسنادي كه به تشخيص مناقصه گزار لازم باشد
ماده 15 - ترتيب تهيه و تسليم پيشنهادها
الف - شركت كنندگان در مناقصه پس از دريافت يا خريد اسناد بايد پيشنهادهاي خود را به ترتيب زير تهيه و به مناقصه گزار تسليم كنند:
1 - تهيه و تكميل اسناد و پيشنهادها
2 - تسليم پيشنهادها در مهلت مقرر در فراخوان مناقصه
3 - دريافت رسيد تحويل پيشنهادها
ب - مهلت قبول پيشنهادها درمورد مناقصات داخلي و بين المللي از آخرين مهلت تحويل اسناد مناقصه به ترتيب نبايد كمتر از ده روز و يك ماه باشد
ماده 16 - شرايط تسليم و تحويل پيشنهادها
الف - هيچ يك از شركت كنندگان در مناقصه ، جز در مواردي كه در اسناد مناقصه پيش بيني شده باشد ، نمي توانند بيش از يك پيشنهاد تسليم كنند
ب - شركت‎كنندگان در مناقصه ، اسناد مناقصه و پيشنهادهاي خود را بايد در پاكت هاي جداگانه لاك و مهر شده شامل تضمين ( پاكت الف ) ، پيشنهاد فني بازرگاني ( پاكت ب ) و پيشنهاد قيمت ( پاكت ج ) بگذارند و همه پاكت ها را در لفاف مناسب و لاك و مهر شده قرار دهند
ج - مناقصه گزار موظف است درمهلت مقرر همه پيشنهادهاي ارائه شده شركت كنندگان را پس از دريافت ، ثبت و تا جلسه بازگشائي ، از پاكت ها صيانت نمايد
د - هرگونه تسليم ، تحويل ، اصلاح ، جايگزيني و يا پس گرفتن پيشنهاد بايد به صورت قابل گواهي و در مهلت و مكان مقرر در اسناد مناقصه انجام شود
ماده 17 - توضيح و تشريح اسناد
الف - چنانچه شركت كننده در اسناد مناقصه ، ابهام يا ايرادي مشاهده كند ، مي تواند از مناقصه گزار توضيح بخواهد
ب - توضيحات و پاسخ به پرسش هاي مناقصه گران و همچنين درصورت تشكيل ( جلسه توضيح اسناد» ، رونوشت صورتجلسه آن مطابق ماده ( 22 ) اين قانون به طوريكسان براي همه شركت كنندگان مناقصه گر ارسال خواهد شد
ماده 18 - گشايش پيشنهادها
الف - پيشنهادهاي مناقصه گران در زمان و مكان مقرر گشوده مي شود
ب - مراحل گشايش پيشنهادها به شرح زير است :
1 - تهيه فهرست اسامي دريافت‎كنندگان اسناد ، ( پيشنهاد دهندگان ) ، حاضران و شركت كنندگان در جلسه
2 - بازكردن پاكت تضمين ( پاكت الف ) و كنترل آن
3 - بازكردن پاكت فني بازرگاني
4 - بازكردن پيشنهاد قيمت و كنترل از نظر كامل بودن مدارك و امضاي آنها و كنارگذاشتن پيشنهادهاي غيرقابل قبول در مناقصات يك مرحله اي
5 - تحويل پاكت هاي فني بازرگاني به كميته فني بازرگاني در مناقصات دومرحله اي
6 - تهيه و تنظيم و امضاي صورتجلسة گشايش پيشنهادها توسط كميسيون مناقصه
7 - تحويل پاكت هاي قيمت و پاكت تضمين پيشنهادهاي رد شده به مناقصه گزار براي استرداد به ذي نفع
ج - درصورت برگزاري مناقصه دو مرحله اي ، زمان و مكان تشكيل جلسه گشايش پيشنهادهاي قيمت ، در جلسه گشايش پاكت ها اعلام خواهد شد ، اين مدت فقط براي يك بار تا سقف مدت اعتبار پيشنهادها قابل تمديد است در اين صورت پاكت هاي قيمت دريك لفاف لاك و مهر شده توسط دستگاه مناقصه گزار صيانت مي شود در مناقصات يك مرحله اي ، پيشنهادهاي قيمت بي درنگ گشوده و براساس ماده ( 20 ) اين قانون ، برنده مناقصه تعيين مي شود
د - دستگاه مناقصه گزار مكلف است از مناقصه گران يا نمايندگان آنها جهت حضور در جلسه گشايش پيشنهادهاي مالي دعوت نمايد
ماده 19 - ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها
الف - در مناقصات دو مرحله اي ، مناقصه گزار موظف است براساس معيارها وروش هاي اعلام شده در اسناد مناقصه ، ارزيابي كيفي مناقصه گران و ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها را انجام و اعلام نمايد
جهت گرفتن متن کامل به آدرس زیر مراجعه فرمائید:
http://www.dadkhahi.net/law/Ghavanin/Ghavanin_Tejari_Bazargani/gh_bargozari_monaghesat.htm
مناقصه ونحوه انجام آن
نوشته شده در سه شنبه شانزدهم آذر 1389 ساعت 22:56 شماره پست: 36
مناقصه (Tendering)
مناقصه روشی برای انتخاب کیفیت بهتر و قیمت کمتر است و معمولاً معاملات عمده و بزرگ دولتی با روش مناقصه انجام می شود.
مناقصه با روشهای زیر انجام و نتایج آن در کمیسیون مناقصات دستگاه اجرایی بررسی و اتخاذ تصمیم می گردد.
مناقصه آزاد یا عمومی From an open list Tendering Competitive
مناقصه محدود From a selected list Tendering Competitive
ترک مناقصه(ترک تشریفات)
معاملات بزرگ دولتی می باید با انتشار آگهی ( مناقصه آزاد یا عمومی ) و یا دعوتنامه ( مناقصه محدود ) انجام شود . ترک تشریفات مناقصه فقط در شرایط محدود و طبق ضوابط خاص انجام می شود .
 
مناقصه آزاد یا عمومی
مناقصه آزاد با انتشار آگهی شروع می شود . آگهی یک نوبت در روزنامه رسمی کشور به تشخیص دستگاه نظارت گزار و از یک تا سه نوبت به اقتضادی اهمیت معامله در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار محلی منتشر می گردد . اگر در آن محل روزنامه منتشر نشود در صورت ضرورت در روزنامه مرکز شهرستان یا استان مربوط ، منتشر خواهد شد .
در مواردی که دستگاه مناقصه گزار لازم تشخیص دهد می تواند از سایر وسایل و طرق از قبیل پخش آگهی در رادیو و تلویزیون و یا ارسال آگهی اشخاص ذیربط و یا الصاق آگهی در معابر عمومی استفاده نماید . اگر چنانچه به تشخیص دستگاه مناقصه گزار ، موضوع معامله ایجاب نماید که علاوه بر انتشار آگهی در داخل کشور ، موضوع به اطلاع فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار در خارج از کشور هم برسد ، یک نسخه از آگهی باید بوسیله وزارت امور خارجه به هر یک از سفارتخانه های ممالک مربوط در تهران و یک نسخه هم به سفارتخانه های کشور ایران در ممالک ذیریط در خارج ، از طریق وزارت مذکور فرستاده شود .
در آگهی مناقصه ذکر نکات زیر ضروری است :
.        نوع و مقدار کالا یا کار با ذکر مشخصات
       مدت ، محل و نحوه تحویل کالا یا انجام کار و ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که طرف معامله در تحویل کالا یا انجام کار کلاً ( یا بعضاً ) تأخیر نماید .
        تصریح به اینکه بهای پیشنهادی باید به مبلغ مشخص یا بر اساس درصد کسر یا اضافه نسبت به واحد بهای اعلام شده تعیین و در پاکت لاک و مهر شده تسلیم گردد .
      مدت قبول پیشنهادها
        محل تسلیم پیشنهادها
        میزان سپرده شرکت در مناقصه به طور مقطوع ، که باید به صورت نقد به حساب سپرده دستگاه مناقصه گزار در بانک تحویل و رسید آن به ضمیمه پیشنهاد تسلیم گردد .
     میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن در صورتی که موضوع معامله کالا باشد ، ممکن است به میزان تضمین حسن انجام معامله ، از کالای مورد معامله دریافت شود و در این صورت ، باید موضوع در آگهی قید شود .
      حداکثر مدتی که برای بررسی پیشنهادها و تشخیص حائز حداقل و ابلاغ برنده مناقصه ضرورت دارد .
.        روز و ساعت و محل قرائت پیشنهادها و همچنین مجاز بودن حضور پیشنهاد کنندگان یا نمایندگان آنها در کمیسیون مناقصه
      میزان پیش پرداخت در صورت تشخیص دستگاه مناقصه گزار ، پرداخت و واریز آن .
     محل توزیع یا فروش نقشه ها و برگ شرایط و مشخصات در صورت لزوم
      محل توزیع نمونه های ضمانت نامه و قرارداد ( در این صورت باید ضمانت نامه عیناً مطابق نمونه تنظیم ، و قرارداد نیز با قید اینکه مورد قبول است امضا و ضمیمه پیشنهاد شود)
.      تصریح این نکته که شرکت در مناقصه و دادن پیشنهاد به منزله قبول اختیارات و تکالیف دستگاه مناقصه گزار می باشد .
دستگاه مناقصه گزار در صورتی که ذکر شرایط خاصی را علاوه بر آنچه ذکر شده است لازم تشخیص دهد ، مشروط بر اینکه با قوانین جمهوری اسلامی ایران مغایر نباشد ، می تواند در متن آگهی یا در نقشه ها و برگه های شرایط و مشخصات درج نماید ، ولی منظور داشتن امتیازات جدید برای برنده مناقصه ، هنگام عقد قرارداد یا اجرای قرارداد به هر عنوان ممنوع می باشد . در صورتی که شرایط مناقصه مفصل باشد و درج آن در روزنامه مستلزم هزینه زیاد گردد ، ممکن است نوع کالا یا کار مورد معامله و مقدار و مدت تحویل ، درج و تصریح گردد که نقشه ها و برگ شرایط و مشخصات معامله در محل معینی موجود است و پیشنهاد دهندگان باید یک نسخه از آن را دریافت و با قید قبولی ، امضا کرده و به پیشنهاد خود ضمیمه و تسلیم نمایند .
 
مناقصه محدود(دعوتنامه)
دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود برای اشخاصی ارسال می شود که صلاحیت آنها برای شرکت در معامله مورد نظر ، قبلاً تشخیص داده شده و نام آنها در فهرست واجدین صلاحیت درج دشده باشد .
تشخیص صلاحیت بر اساس میزان سرمایه ، ماشین آلات و لوازم کار ، کادر فنی متخصص ، سابقه عمل و سایر شرایطی به عمل خواهد آمد که به اقتضای نوع معامله از طرف وزارتخانه یا موسسه دولتی تعیین می شود . ضوابط مذکور در یک آگهی که به این منظور و حداقل یک نوبت در روزنامه رسمی کشور و یک بار در روزنامه های کثیرالانتشار منتشر می شود اعلام خواهد شد تا داوطلبان در مهلت مقرر در آگهی ، اطلاعات و مدارک لازم را ارسال دارند .
برای تشخیص صلاحیت ، کمیسیونی مرکب از سه نفر عضو با انتصاب وزیر یا رئیس موسسه تشکیل می شود . کمیسیون مذکور پس از رسیدگی به مدارک داوطلبان ، واجدین صلاحیت را برای هر رشته از معاملات انتخاب و عنداللزوم آنها را درجه بندی می کند و در صورتی که تعداد واجدین صلاحیت در هر رشته یا هر درجه از پنج نفر کمتر نباشد نتیجه پس از تائید وزر یا رئیس موسسه ذیریط به آنها ابلاغ و اسامی اشخاص مذکور در فهرست واجدین صلاحیت درج خواهد شد .
دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود باید برای کلیه اشخاصی که نام آنها در فهرست واجدین صلاحیت برای معامله مورد نظر مندرج است ارسال گردد، مگر آنکه در فهرست مزبور حداکثر معاملاتی که در زمان واحد می توان به یک شخص واگذار نمود پیش بینی شده باشد . که در این صورت از کسانی که معاملات واگذاری به آنها از حد نصاب مذکور تجاوز کرده باشد دعوت به عمل نخواهد آمد . رعایت کلیه مقررات مربوط به مناقصه عمومی در صورتی که با مقررات مناقصه محدود مغایر نباشد ، در مناقصه محدود نیز لازم است .
کمیسیون مناقصه
کمیسیون مناقصه در طرح های ملی از سه نفر به شرح زیر تشکیل می شود :
.        معاون وزارتخانه یا موسسه دولتی یا یک نفر نماینده به انتخاب وزیر یا موسسه ذیربط
.        ذیحساب وزارتخانه یا موسسه دولتی یا نماینده او
.        رئیس قسمت تقاضا کننده مورد معامله یا نماینده او
در طرحهای استانی کمیسیون مناقصه از سه نفر به شرح زیر تشکیل می شود :
.        رئیس دستگاه مناقصه گزار یا نمایند او
.        ذیحساب شهرستان مربوط یا نماینده او
در مواردی که معامله مربوط به امور فنی باشد حضور یک نفر مأمور فنی به انتخاب دستگاه مناقصه گزار در کمیسیون مناقصه ضرورت دارد .
درصورتی که در مدت مقرر پیشنهادی نرسیده باشد ، دستگاه مناقصه گزار می تواند مناقصه را تجدید یا موضوع را برای اتخاذ تصمیم لازم به کمیسیون مذکور در قانون محاسبات عمومی احاله کند .
در صورتیکه در مدت مقرر پیشنهادی رسیده باشد ، کمیسیون تشکیل می شود و پیشنهادهای رسیده را اعم از اینکه کمتر یا بیشتر باشد مفتوح و رسیدگی و به شرح زیر اتخاذ تصمیم خواهد نمود :
در صورتیکه به نظر کمیسیون مناقصه ، کمترین بهای پیشنهاد شده عادلانه باشد ، کمیسیون ، پیشنهاد دهنده حداقل بهاء را به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد نمود و در غیر این صورت می تواند اظهار نظر کند که مناقصه تجدید یا حداقل از سه نفر استعلام بها شود و نتیجه آن در کمیسیون مطرح گردد .
در صورتیکه حداقل بهای بدست آمده در استعلام بها کمتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد ، کمیسیون ، پیشنهاد دهنده حداقل بها در استعلام را حائز حداقل اعلام می کند .
مگر اینکه تفاوت این دو بها کمتر از 5% باشد ، که در این صورت اگر پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه حاضر باشد به حداقل بهای بدست آمده در استعلام معامله را انجام دهد ، به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد شد .
در صورتیکه حداقل بهای بدست آمده در استعلام ، برابر یا بیشتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد ، یا در استعلام بهاء کسی داوطلب معامله نباشد ، یا تعداد داوطلبان کمتر از سه نفر باشد ، کمیسیون می تواند پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه را به عنوان برنده مناقصه اعلام کرده یا رأی به تجدید مناقصه دهد.
اجرای نظر کمیسیون مناقصه:
در صورتی که کمیسیون مناقصه برنده مناقصه را اعلام کند دستگاه مناقصه گزار باید نتیجه را به برنده مناقصه ابلاغ نماید تا برای انجام معامله مراجعه کند .
در مواردی که کمیسیون مناقصه برنده مناقصه را اعلام کرده باشد ،سپرده سایر پیشنهاد دهندگان مسترد خواهد شد .
درصورتیکه برنده مناقصه از تاریخ ابلاغ نتیجه ظرف مدت هفت روز به استثنای ایام تعطیل ، نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند و یا برای انجام معامله حاضر نشود ، سپرده شرکت در مناقصه او ضبط می شود و مراتب به شخصی که پیشنهاد او در مرتبه دوم قرار دارد با رعایت کلیه مفاد آن ابلاغ می گردد . اگر او هم از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ، ظرف مدت هفت روز به استثنای ایام تعطیل ، نسبت به سپردن تضمین حاضر نشود ، سپرده او هم ضبط می شود . در ان صورت به تشخیص دستگاه مناقصه گزار ، مناقصه تجدید یا موضوع برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون مقرر در قانون محاسبات عمومی ارجاع خواهد شد . مراتب به شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرار دارد به شرطی ابلاغ می شود که ، تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد . در غیر این صورت رجوع کار به او ممنوع خواهد بود .
مدت هفت روز تعیین شده در مورد طرف معامله ای که در خارج از کشور اقامت داشته باشد ، ممکن است تا حداکثر یکماه تعیین شود ، مشروط بر اینکه در آگهی مناقصه یا برگ شرایط آن ذکر شده باشد .
مأموران مسئول در دستگاه مناقصه گزار ، موظفند با توجه به مدت مقرر در آگهی یا دعوتنامه مناقصه ، برای ابلاغ نتیجه به برنده ، بنحوی اقدام نمایند که به علت انقضای مدت ، خسارتی متوجه دستگاه مناقصه گزار نشود ، در غیر این صورت مورد تعقیب قرار خواهند گرفت .
در صورتیکه حائز حداقل بها بیش از یک نفر باشد ، و جهت انجام معامله با یکی از آنها در مهلتی که کمیسیون تعیین خواهد کرد بین آنها توافق نشود، حق تقدم با آن برنده مناقصه خواهد بود که در محل انجام کار سکونت دارد .
در صورتیکه سایرین نیز واجد این شرط باشند کمیسیون برنده مناقصه را از طریق قرعه کشی تعیین خواهد نمود.[۱]
در مناقصات عمومی معمولا قبل از برگزاری مناقصه ، فراخوان(ارزیابی توان اجرای کار) برگزار می گردد.در ابتدا اسناد فراخوان توسط مشاور یا کارفرما تهیه می گردد، مناقصه گران این اسناد را تهیه و تکمیل می نمایند.مشاور یا کارفرما پس از بررسی، لیست کوتاهی از مناقصه گران حائز شرایط تهیه می کند و مناقصه گران تایید شده به مناقصه دعوت می گردند. Admin ‏۱۶ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۰۹:۲۹ (IRDT)
 
نوشته شده در سه شنبه شانزدهم آذر ۱۳۸۹ ساعت 22:48 توسط : میثم جهانشاهی | دسته :
  • []